inUse Insights – webbanalys som verktyg för bättre beslut

inUse Experience

Nu startar inUse tillsammans med Lars Johansson och Christoffer Luthman det nya webbanalysföretaget inUse Insights. Genom det nya företaget kan inUse erbjuda ett bredare upplägg för att hjälpa organisationer att uppnå bevisad effekt.

– Om man vill jobba metodiskt med att mäta och ständigt förbättra effekter av webbsatsningar, så är webbanalys en viktig och självklar del i det arbetet. Nu har vi fått chansen att starta ett analysföretag tillsammans med några av Sveriges främsta i området, och det är både toppen och på tiden, säger Mijo Balic, vd på inUse.

– Genom att analysera besökarnas beteende och låta deras agerande styra utvecklingen kan företag gå från att låta den som ropar högst internt få bestämma till att faktiskt sätta besökarna i förarsätet på riktigt, berättar inUse Insight-grundarna Lars Johansson och Christoffer Luthman. 

– Webbanalys bygger i grunden på analys av stora mängder data – kvantitativ analys. Vi kan dock även integrera kvalitativ data för att exempelvis jämföra faktiskt beteende med vad besökaren påstår sig vilja göra och ha gjort.

Hur påverkar det här inUse erbjudande till kunderna?

– Det är ett naturligt komplement, eftersom mätning och uppföljning är viktigt för att nå effekt av sin webbsatsning, säger Mijo Balic. Vi ser webbanalys som en naturligt integrerad del i våra tidigare erbjudanden, samtidigt som analystjänster i sig själva även kan stå på egna ben. Flera av de  kunder vi jobbar med har uttryckt intresse för att lära sig mer om webbanalys. inUse har också erbjudit webbanalys till flera kunder tidigare. Nu kommer vi bara att göra det mer, och med de skarpaste i landet.

Vilka är de intressantaste trenderna inom webbanalysområdet just nu?

– Allt fler företag inser att teknik bara ska stödja affären och ser därför över sitt val av verktyg, säger Lars Johansson. Det har gått från att vara teknikfokuserat till mer affärsmässigt. Dessutom inser allt fler att grafer och tabeller inte är slutmålet. Målet med webbanalys är inte statistik utan att se till att löpande jobba med förbättringar för att öka måluppfyllelsen för webben.

Lars Johansson har varit anställd som webbanalyskonsult hos företag som Satama Interactive, Mark Red (Dropit), Trainers’ House och EDB Consulting Group. Han har även jobbat med webbanalys och kundatabasanalys som anställd på Vattenfall. Utöver det har Lars organiserat många seminarier och konferenser på ämnet – både i Sverige och utomlands. Lars tog också organisationen Web Analytics Association, och träffen Web Analytics Wednesday, till Sverige och har utöver det skrivit om webbanalys för tidningar som Internetworld, Dagens Media och Website Magazine. Lars bloggar på webbanalys.nu och webanalysts.info.

Christoffer Luthman har långvarig erfarenhet av arbete inom konsulting, webbutveckling och webbanalys hos företag som Mark Red, Dropit, Mind och Exigo Network Solutions.

Här når du Lars Johansson och Christoffer Luthman på inUse Insights:

Mejl: analytics@inuseinsights.se

Telefon: 070-244 89 99

Linkedin: http://www.linkedin.com/companies/inuse-insights

Twitter: http://twitter.com/inuseinsights

Lämna en kommentar