UX Director David de Léon.

inUse lär upp Google

Ola Nilsson

När Google ber att man ska komma, då kommer man. I slutet av juni åker David de Léon från inUse till London för att föreläsa för superföretaget.

Vår egen magiker på inUse, UX Director David de Léon, har blivit inbjuden av Google för att hålla sin föreläsning Magisk design. Innan midsommar tar han flyget till den brittiska huvudstaden.

Varför vill Google att du ska komma?

– Vilken designer blir inte nyfiken på att höra om tekniker inom trolleri som går att tillämpa på design, säger David de Léon.

– Jag har jobbat länge med design och innan dess undervisat om det. Det blir en hel del före detta kollegor och studenter ute i världen. Nu sitter de hos Amazon, Google, Sony och Apple. Ibland hör de av sig. 

Många paralleller mellan design och trolleri

Vad är grejen med din föreläsning?

– I föredraget drar jag många paralleller mellan design och trolleri. 

– UX-design handlar om att få folk att begripa hur de ska använda en viss sak, och hur upplevelsen att använda den saken ska vara. Det handlar mycket om att designa vad som händer inne i huvudet på folk. Och inom trolleri handlar det om att styra publikens varseblivning och att vilka slutsatser som publiken drar av det de ser – så magi händer också i huvudet på folk.

Får man kika ner i trollkarlens hatt...?

– Publiken får en liten titt bakom ridån, vilket alltid är spännande. 

Vad gör du mer som är intressant – just nu?

– Att ge bra kritik på design är svårt och kan kännas obekvämt. Jag och mina kollegor har därför tagit fram fler än 50 designfrågor och tryckt upp en snygg kortlek med frågorna. Den har fått mycket uppmärksamhet och respons. Förra veckan översattes till och med frågorna till kinesiska.

Här bokar man föreläsningen!

Lämna en kommentar