inUse testar prylar i användning

Ingrid Domingues

Alla som lyssnat på någon av oss vet att vi säger att "nyttan uppstår i användningen". Vi vill helt enkelt peka på att det är i verkligheten som det avgörs om prylar och tjänster fungerar, inte vid ritbordet, när man kodar, eller då man inhandlar ett standardsystem.

Visste du förresten att hälften av alla prylar som lämnas tillbaks till butiken faktiskt funkar utmärkt bra? Det är bara det att användaren inte "fattar" hur de funkar. 

Då man betänker det, så vore det "självklart" att alla produktutvecklare gjorde ett användningstest, dvs säg till att testa produkten i användning genom att låta användare utföra de viktigaste uppgifterna med hjälp av produkterna och ta reda på vad som funkar bra och vad som måste bli bättre och - framför allt - var problemet ligger!

Ett användningstest är en kortväg till att få veta hur en tänk design kommer att fungera i praktiken och om föreskrivs bland annat i vägledningen 24-timmarswebben. Skall inte blandas ihop med "användartest", som jag sett att man skriver i pressen då en person - oftast en prylintresserad journalist - utvärderat en pryl. Det låter ju lite mysko...låter som att man utvärderar användaren. :-)

Well well, några tankar bara.

/Ingrid Domingues

Lämna en kommentar