Skip to main content

  — 1 min read

Ipad 2 och en mästerlig kundupplevelse

Read 75 times

Förra fredagen, den 11 mars, släpptes Apples nya Ipad. Dagen efter stod jag i en förvånansvärt kort kö utanför Apples nya popup-butik i Austin.

Ipad 2 hipster

En avgörande orsak till att kön var så är Apples imponerande kundhantering. Här är tre saker jag noterade i köpflödet:

  • I kön frågar de alla vilka modeller de är intresserade av och kollar av mot förvånansvärt analoga papperslistor för att kunna ge alla en uppfattning av hur realistiskt det är att de ska kunna lägga vantarna på just den Ipad-modellen.
  • När kunden väl kommer till entrén tilldelas de en egen personal shopper som hjälper till och guidar genom urvalsprocessen och kontrollerar att Ipad-modellen verkligen finns inne (någon kund kan ju ha ändrat sig efter att de kom in från kön). Därefter lämnar de, något oväntat, kunden i kassakön där de återigen får en ny expedit som slutligen säljer enheten.
  • När köpet är över kan kunden välja att gå vidare till en ny expedit och få hjälp med att aktivera sin nya Ipad så att den går att använda direkt.

Tack vare detta genomtänkta flöde kan Apple effektivt hantera stora mängder kunder.

Ipad 2

Och hur är Ipad 2 då?

  • Vikten är märkbart mindre jämfört med den första versionen.
  • Formen är helt rätt. Mycket skön att hålla i, med en mjukt svängd sida som gör den mer lätthållen.
  • Kameran är väl så där, men kan bidra till en stark upplevelse genom appar för förstärkt verklighet.
  • Den nya maskinen är märkbart snabbare än sin föregångare.
  • Ipad 2 är allt det som den första versionen borde varit.

Ipad 2