Skip to main content

  — 1 min read

iPad - Omogen leksak eller fantastisk upplevelsemaskin?

Read 194 times

För några veckor sedan publicerade Nielsen Norman group sin iPad-studie där de satt iPaden i handen på 7 användare (som alla var iPhoneägare) för att utvärdera hur en rad olika applikationer fungerade. Som vanligt (får man tyvärr säga) fokuserar Nielsen och hans vänner på allt det negativa som de hittar under sina användningstest. För mig befäster detta ytterligare en gång att NNg förvisso är framstående Granskare, Testare och Utvärderare - men Designers är de icke. Det är väldigt lätt att såga och hitta fel i andras design, det är svårare att komma med bättre förslag eller göra en bra design från början.

Hur som haver är det inte bara jag som ibland blir lite trött på Nielsens dissande, Fred Beecher har skrivit en bra krönika i Johnny Holland Magazine som ett svar på Nielsens rapport. Fred menar bland annat Nielsens "botemedel" mot bristfällig och dålig interaktion - att följa guidelines och standarder - resulterar i tråkiga och oengagerade gränssnitt. "Upplevelsen är mer än bara användbarhet" skriver Fred. Jag håller med i detta resonemang, även om det såklart inte är svart eller vitt. Guidelines är bra för att göra trösklarna låga när en användare skall börja interagera med din produkt, men om man följer dem slaviskt och inte innoverar blir resultatet som sagt förutsägbart (i en nagativ bemärkelse) och oengagerat.

De flesta applikationer som görs till just iPaden är något vi använde i ganska korta doser, men vid ofta återkommande tillfälle. Jag skulle därför säga att det är mycket viktigare att tänka på en bra göra ett engagerande gränssnitt som är roligt att använda än något som följer guidelines och riktlinjer till punkt och pricka.