Istället för bil

Linda Vikner Backlund

Det är söndag och jag och min familj är på landet. Landet är på Österlen och imorgon börjar en ny arbetsvecka. I Malmö. I fredags åkte vi ut med tåg och buss. Det är väldigt skönt att man kan det – även om det tar lite tid. Men desto värre är det att åka hem, en söndag. Ok. Kollektivtrafiken är till för de permanent boende. Fair enough.

Vi har precis fått ställa av vår gamla Volvo. Den gick inte igenom besiktningen – som väntat – och vi vill inte fixa till den heller. Den dra alldeles för mycket bensin och släpper ut för mycket koldioxid för att vi ska åka omkring i den med gott samvete. Så frågan kommer upp om vi ska söka efter en ny begagnad bil. Men alla dessa förtäckta automater som börjat dyka upp som bara väntas på att sättas i bruk och tvinga alla till boendeparkering gör det mindre lockande. Vi behöver ingen bil i stan och i veckorna blir det bara en belastning och en kostnad. (I stan är naturligtvis cykeln den enda och bästa alternativet. Yeah!)

Jag kommer tänka på WhipCar.com som jag hörde co-founder Vinay Gupta prata sig varm om på Media Evolution The Conference för drygt två veckor sedan. WhipCar gör det möjligt för bilägare att hyra ut sina bilar när de inte är i bruk, till sådana som oss som inte har någon bil. Jag blir glad när jag kollar in deras sajt, hela konceptet känns sprunget ur ett genuint engagemang och jag tror framgången (de är störst i sitt slag och redan efter sex månader hade de 1000 bilar att välja mellan) ligger mycket i att det är tydligt hur det fungerar och att det verkar så enkelt.

Startsträckan känns kort helt enkelt. ;) Ingen avgift för medlemskap och nyckel lämnas över av ägaren själv. De finns i 450 städer. I UK…

Men Sverige då? Här har flexidrive.com startat enligt samma koncept. De har drygt 250 bilar anslutna och än så länge bara en handfull i Malmö. Jag väntar och hoppas på att fler och fler ska ansluta sig.

Under tiden får vi förlita oss på kollektivtrafiken. Hur vi kommer hem idag då? Jo, som tur är våra grannar också här i helgen och under gemensam middag igår fick vi ”självfallet” som svar på frågan om vi kunde få skjuts till vår närmaste tågstation.

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  • Ingrid

    Det du talar om är bilpooler - där det också finns kommersiella alternativ. Jag menar inte att det är bättre för att det är kommersiellt, bara det att det faktum att någon försöker tjäna pengar på det, betyder att det är viktigt för folk :) Det största i Sverige är Sunfleet (som bara finns i Göteborg och Stockholm) . Lite kuriosa är också att det exempel som vi valde att ha i boken om "Effektstyrning av IT" var just Bilpoolen och alla de val man måste göra i det sammanhanget om man vill skapa en sådan (kommersiell) tjänst. Happy driving (jo jag är med i en bilpool)

  • Fredrik

    Sunfleet finns i Malmö och växer stadigt i många svenska städer. Rekommenderas! Jag är en nöjd kund sedan några år.

  • Linda

    Nja, detta är ju inte bilpooler. Och såklart är det kommersiellt och det måste det ju vara. Men jag gillar idéen att förmedla privatpersoners bilar till andra som inte har bilar och hela grejen utan startavgift, medlemsavgift och mellanhänder.

    Jag känner till Sunfleet och de finns i Malmö och på många andra orter i Sverige. Och det är toppen!

  • Ingrid

    Jag gillar också det privata initiativet. Problemet är att skapa trust. Att jag som hyr bilen kan lita på att den är tankad, ren, med spolarvätska och inte behöver service. Talade de om hur man lyckas med det, för det är ju den reella utmaningen! Jamenar om det var så utbrett måste de ha lyckats!!! Eller också är det två marknader: den privata där jag ska hyra en bil för att åka till IKEA och den för yrkesverksamma som har helt andra (och hårdare) krav?

  • Linda

    De har uppenbarligen lyckats! Med några få enkla regler som också är enkla att kommunicera. Tillslut får ju folk favoriter och man blir bundisar och relationer skapas mellan ägare och förare. Men visst finns det krav - även om det är privat.