IxDA Interaction 08 - konferensbubblare rakt upp på topplistan!

Johan Berndtsson

Ixda08

Det är inspirerande och upplyftande att bli imponerad, och det har jag verkligen blivit av IXDA's första konferens någonsin; Interact 08 i Savannah. Självklart ska vi blogga lite mer om de intressantaste poängerna som kommit fram denna helg, men här kommer i varje fall några tankar om Alan Coopers Keynote, och efterföljande diskussion.

Keynote första dagen var bland annat Alan Cooper, som gjorde en helomvändning från tidigare budskap om vikten av att få management att lyssna på interaktionsdesigners. "Management is industrial by nature, while system developers and interaction designers are craftsmen. It's a clash of cultures." säger han, och fortsätter med en uppmaning till alla interaktionsdesigners att göra gemensam sak med utvecklarna och mer eller mindre strunta i management. "Make a deal" säger han, och menar att alla interaktionsdesigners bör liera sig med systemutvecklare i en plan. Vi argumenterar för deras rätt att arbeta iterativt, i utbyte mot att de bygger de saker vi säger.

Det var en väldigt kort summering, som jag hoppas att snart kunna komplettera med hänvisningar till hans egna texter om saken. (Om inte annat kommer du snart att kunna se hans föredrag på konferensens webb)

Intressant är också att han påtalar ett nytt specifikt steg i systemutvecklingsmetoden; "Design engineering", det led i processen där systemutvecklare liksom hantverkare prövar sig fram till vad som är rätt sätt att bygga en specifik lösning på. "Engineers don't build bridges, they design them. Steel- and ironworkers build bridges. It's the same thing with system development." Ett senare stadium i utvcklingsprocessen, argumenterar han, lämpar sig väl för systematisk utveckling á la RUP, medan Design engineering är den experimentella (agila) fas där man testar olika konstruktioner för att hitta rätt. Intressant! (For the record: BÅDA dessa faser kommer efter hans definition av interaktionsdesign, så han har inte tappat bort oss ;)

När jag senare på kvällen haffade Alan för att fråga honom närmare om hans syn på hur man EFTER denna deal ska kunna få management att gå med på det man föreslår, drog han sitt budskap ett steg längre. "Vi ska göra som vi vill" säger han. "Vad är det värsta de kan göra? Ge oss sparken?"

Hmmmmm... Även om kulturkrocken är ett obestridligt faktum, och tanken på design engineering är värd att grubbla vidare på, är jag inte 100% övertygad. Kanske är jag förblindad av lyckan över att nyligen ha snubblat över en managementperson som gett mig den mest insiktsfulla behovsanalys jag någonsin hört... Men det är roligt att se Alan på krigsstigen, och det fanns definitivt fler intressanta tankar i hans föredrag. Missa inte!

/Darja Isaksson - lyckligt lottad som blivit inbjuden till en ovanligt lyckad konferens. Jag hoppas verkligen att IXDA fortsätter med liknande initiativ!

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  • Peter Krantz

    Intressant att ID nu anammar samma metod att få in sina åsikter som många agila förespråkare gjort länge. Ken Schwaber (Scrum) brukar tipsa om att ge management vad de vill ha: "If they want Gantt charts, give them Gantt charts" även om Gantt-scheman inte är kompatibla med Scrum.

  • Jonas Söderström

    Intressant. Fast ibland känner jag en viss frustration över tendensen att dela upp arbetet i allt mindre delar - eller, rättare sagt, att namnge och specificera varje liten del. I projekt blir det lätt så att varje del då ska manageras, planeras, avstämmas, summeras, föredras för styrgruppen eller projektgruppen, dokumenteras ... ... i ett projekt jag känner till finns faserna koncept, och konceptuell design, och designkoncept, övergripande interaktionsdesign, detaljerad interaktionsdesign. Och det är inte alltid säkert att man är överens om vart gränserna mellan dessa faser går. Det är nog bra att identifiera vad vi gör. Men ibland kan jag känna en viss längtan efter att bara jobba!

  • Peter Krantz

    Cooper säger: "Engineers don't build bridges, they design them. Steel- and ironworkers build bridges. It's the same thing with system development." Vem är det som han anser motsvarar "ironworkers" i systemutvecklingsprojekt? Jag spår en viss misstro mot systemutvecklare i allmänhet här. Det börjar bli uttjatat att försöka använda bro/husbyggarmetaforer i systemutvecklingsprojekt, men ett grundläggande missförstånd verkar vara att kravspecifikationen är kartan. I fallet med att bygga en bro så är ritningen det som styr hur bron blir. I fallet systemutveckling så är det programkoden som styr hur systemet blir. Eftersom de som ställer krav ännu inte kan uttrycka dem i programkod behövs systemutvecklare som kodifierar önskemålen. Kravspecifikationen är tyvärr ett dåligt sätt att överföra dessa önskemål eftersom det försvinner så mycket information på vägen.

  • Carlitos

    Business managment is performed by people and as such they also are bound to think in traditional ways: in the past ten years there has been an acceptance for product desiners to be a part of managment boards and as such a reccognition of the importance of theyr work as a fundamental activity in companys managment. What hasn't bean focused yet, is that design interactivity is a fundamental part of product ( read: service ) design and us such should be given the same status in companys managment. To acchiev this, probably the best way is to speak theyr language: money talks!

  • eric idebro

    jag säger som en viss herr Fylking: "Äntligen!!!!"

  • Mikael Sköld

    Jag tycker också Coopers keynote var en av höjdpunkterna på en höjdarkonferens. Jag skrev mer om det här: http://designafterthought.net/tankar/2008/03/interaction08-alan-coopers-keynote.htm Videon på Coopers föredrag ligger här: Fler videor ligger här: http://www.brightcove.tv/channel.jsp?channel=1274129191