Jag skäms för att jobba med IT-system

Johan Berndtsson

För ett par veckor sedan ramlade min yngste son och bröt armen. Han hade mycket ont men var otroligt tapper. Nåväl, bilfärd till sjukhuset och in på akuten. I väntrummet roar jag mig med att titta på en plansch som beskriver verksamhetens mål, och att man gör allt för att korta ner väntetider mm. Bra tänkte jag. Kul att man så medvetet och explicit styr mot konkreta mål. Läkaren som först kikar på armen säger att den verkar bruten, och ger oss remiss till röntgen. Väl där möts vi av ett väntrum med en handfull väntande. Några av dem säger att de väntat i över sex timmar. Hoppsan tänkte jag. Sedan ser jag en papperslapp som klistrats upp på väggen:

Image_00115

OK. Där har vi kanske förklaringen. Efter två timmar blir det vår tur. Vi möts av en mycket professionell och trevlig röntgensköterska, som ber om ursäkt för väntetiden, och bekräftar att det är det nya datorsystemet som ställer till det. Ja, ja, säger jag överslätande. Det blir säkert bättre när ni blir vana vid det. Det tror jag inte svarar hon, och den trevliga fasaden mulnar något. Vi har haft programmet i ett halvår, och jämfört med det vi hade tidigare så är det här oändligt mycket krångligare, det går helt enkelt inte att lära sig.

Ännu en gång träffar man på sympatiska och kompetenta människor som arbetar hårt för att göra sitt jobb, men som hämmas av de "hjälpmedel" som hon måste använda i sitt arbete. Jag tystnar och hoppas att konversationen inte skall komma in på "vad jobbar du med"...

Jag skäms. Det är 17 år sedan Mitch Kapor skrev sitt "Software Design Manifesto" och konstaterade  att "The lack of usability of software and the poor design of programs are the secret shame of the industry." Nu är det ingen "secret shame" längre, utan något som är allmänt accepterat. Datorer och datasystem är krångliga och gör att jobbet går långsammare och att man själv känner sig dummare. Jag jobbar alltså i en bransch som generellt ställer till med förtret, och som i mångas öron förknippas med något negativt. Jag skäms.

Visst, vi har fått konsumentelektronik och webbplatser som, även om det finns undantag, är helt OK, men de system som vi använder större delen av vår vardag, på våra arbetsplatser är fortfarande i hög utsträckning erbarmligt dåliga. Dessutom - trots tydliga verksamhetsmål för man in datorsystem som får direkt motsatt effekt... Dags för revolution?

PS. Jag ser fram emot hösten. Då kommer min kollega Jonas Söderströms efterlängtade bok "Jävla skitsystem". Kanske kan den betyda starten på något nytt. DS.

PPS: Läs en uppföljning om kostnaderna: Armbrott ger korn på miljonslöseri

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Johan Toresson

    Bra artikel, jag känner igen det så väl. MIO Möbelvaruhus bytte kassasystem i julas (2006-2007). Då upplevde jag samma sak. Ursäktande lappar och att den mest erfarna MIO försäljaren, en mycket professionell äldre dam, hade tre! (3) "System tekniker" till sin hjälp, bara för att ta betalt. Vad kostar inte det mot att ha en stackars användbarhetskonsult i projektet? PS. När jag var där för någon vecka sedan sitter fortfarande ursäktande lappar uppe.DS

  • Igor Jovic

    Så här ser verkligheten tyvärr ut idag och ibland frågar jag mig själv hur man kan komma ifrån detta. Vems ansvar är det att det inte blir så här? Det är självklart både kundernas och interaktionsdesigners ansvar men på något sätt verkar den ena sidan(kunderna) oftast hamna i en grop och fastna. Ledningen måste se till att ha användbarhet som prioritering nummer ett och inte bara någonting som "vi vill ha". Tyvärr är användbarhet på många olika håll just någonting som man vill ha men som man inte är beredd att satsa helhjärtat på. Som Ronnie Coleman Mr Olympia sa: "Everybody wants to be a bodybuilder but nobody wants to lift no heavy ass weights," Ungefär så här tycker jag att det ser ut idag på många organisationer när det gäller att ha fokus på användbarhet och användbarhetsinsatserna.

  • Simon

    IBM says healthcare is “driving under the influence of terrible interfaces” http://www.experientia.com/blog/ibm-says-healthcare-is-driving-under-the-influence-of-terrible-interfaces/ Suck...

  • Armbrott ger korn på miljonslöseri « inUsefu

    [...] arm blev onödigt långt på grund av det krånglande datasystemet på röntgenavdelningen (se Jag skäms för att jobba med IT-system, 5 juli [...]