Jeff Gothelf på #FBTB14: Skippa årsplaner och product roadmaps. Världen kräver små, självständiga team.

Jonas Söderström

Jeff Gothelfs föreläsning på From business to buttons sträckte sig från hur "Den Mänskliga Kanonkulans" jobb funkar över hur rockgitarristen Skunk Baxter blev Pentagons experter på missilförsvar, till "the Microsoft Word version of a guitar" (vilket i verkligheten är en Pikasso 42-string byggd för Pat Metheny - och han kan faktiskt spela på den.)

Men det "riktiga" budskapet var: skapa en innovationskraftig kultur genom att bygga framgångsrika team.

Grundförutsättning är, enligt Jeff, att världen förändras så snabbt att vi inte vet vad som händer i morgon. Den är så komplex att vi inte kan förutsäga vad som kommer att fungera. Men tack vare snabbheten i digital distribution kan vi få och samla feedback mycket snabbt. Jeff nämnde hur Amazon gör mängder med små, små ändringar varje dag, för att hela tiden testa och optimera: vad funkar, vad funkar inte? Han citerade Amazons grundare Jeff Bezos: "You need to set up and organize so that you can do as many experiments per time unit as possible" (vid 16:35).

Det citatet är i och för sig tio år gammalt - från Jeff Bezos: "Blind-Alley" Explorer (Business Insider, 18 aug 2004).

En färskare artikel, som publicerades dagen efter FBTB beskriver How Etsy Makes 30 Innovations Per Day (Forbes, 4 april 2014).

För att få en sådan process att fungera, måste man sikta i sig på "den minsta atomära beståndsdelen för innovation - teamet".

Från 17.20 tar Jeff upp sina principer i tre delar:

  • Anatomy of the team - what makes up an innovative team?
  • How do we task the team?
  • How should the team work?
Jeff kontrasterade principer för en framgångsrik kultur och infrastruktur, med "anti-patterns" (som för många nog kändes igen som "hur det oftast är").

Ett dåligt team är "siloed", ser sig själva som "service providers", får ingen helhetsbild och har svagt samarbete.

Ett bra team (från 21:45) är inte större än 6 personer, sitter fysiskt tillsammans, är dedikerade till ett projekt (kostnaden för att byta kontext till ett annat projekt är enorm), och "sufficient".

Teamet ska inte ha en "product roadmap" med färdiga lösningar att utveckla. "Features, on their own, are not a measure of success". En product roadmap borde bestå av frågor att besvara (Jeff citerade Kent Beck), av affärsproblem att lösa, "business metrics to move". (Vilket givetvis är samma grundfilosofi som med effektstyrning.)

Det intressantaste Jeff sa tyckte jag var råden om hur man skapar en infrastruktur i organisationen för att stödja utforskande och lärande team. Så här säger han:

"As an organisation, we build an infrastructure around the team that says 'we're gonna incremantally found you, based on your progress towards the business outcome. We'll found you for 12 weeks'. As a team, it's your job to come up and say 'We've been working to increase retention by 25 % for 12 weeks. We've reached 12 %, we've learned all these things, and if you fund us for 12 more weeks, this is what we plan on trying next. We don't know if its gonna work, but based on what we've learned we think this is going to make a difference. As leader, you have to decide if you're gonna fund them again."
En mindre invändning har jag: historien om den misslyckade jobbförmedlingen (30:25) är nog egentligen inte ett argument för agil utveckling - utan för user research. Allt i framtiden är inte kaos och okänt, och en hel del kan vi faktiskt ta reda på redan innan utvecklingen börjar, med etnografiska metoder och studier av användarna i sin miljö (som en del av en effektkartläggning).

Länkar och källor till saker Jeff nämnde i sin presentation:

Direkta länkar till Jeff: Se till att inte missa nästa års From Business to Buttons! Regga dig nu så får du besked när vi släpper biljetterna till #FBTB15!

Lämna en kommentar