Kort om nedladdningstider

Johan Berndtsson

Laddningstider2 Joel Westerholm skriver i dagens CS om att nedladdningstiderna för många webbplatser är alldeles för långa. Enligt artikeln har vi som använder dem inte tålamod att vänta, och väljer andra webbplatser om laddningstiderna blir för långa. 

Det är naturligtvis sant. Men väldigt onyanserat.


För det första. Upplevd nedladdningstid är inte detsamma som faktisk nedladdningstid, vilket UIE visade på ett väldigt tydligt sätt i sin undersökning från 2001. 

"When we looked at the actual download speeds of the sites we tested, we found that there was no correlation between these and the perceived speeds reported by our users. About.com, rated slowest by our users, was actually the fastest site (average: 8 seconds). Amazon.com, rated as one of the fastest sites by users, was really the slowest (average: 36 seconds)."


För det andra. Om sidan programmeras så att det översta laddas först så behöver inte hela laddas innan besökaren kan börja använda den. Hur lång tid det tar att ladda hela sidan blir därmed irrelevant.

För det tredje. Att förbättra laddningstiden är bara viktigt efter att man har fixat de andra brister som finns idag. För 9 sajter av 10 är otydlig navigering, bristande layout och dåligt språk fortfarande betydligt större showstoppers än laddningstiden. 

Nej. Innan du bestämmer dig för att lägga dina pengar på mer hårdvara eller kodoptimering, ta reda på vad som orsakar problem för just dina webbplatsbesökare. 


Lämna en kommentar

3 kommentarer

  • Peter

    Det är bara en i raden av CS-artiklar som utgått från obskyra tekniska mätningar. Senast var det "uptime" av kommunala webbplatser. Kanske beror det på att de samarbetar med företag som hackat ihop en loggsnurra och sedan försöker kränga in den till mindre vetande it-chefer?

  • Rickard

    Exakt! Kom att tänka på canon cat, som Jef Raskins arbetade med när han slutade på Apple - innan datorn gick ned i vila tog den en skärmdump som sedan visades under tiden systemet startade upp igen, för att skapa en illusion av tidigare oanad snabbhet. Misstänker att samma funktion används flitigt i OS X, och i synnerhet Safari 4.

  • Gabriel Svennerberg

    Jag håller helt med om att det oftast finns betydligt större problem på de flesta webbplatser än nedladdningstiden av webbsidorna. Jag läste dock en del häpnadsväckande statistik i Andy Kings bok, Website Optimization. Den visade att en ökning av nedladdningstiden från 0.4 sek till 0.9 sek på Googles söksida minskade trafiken och annonsintäkterna med 20%. En liknande mätning på Amazon visade att varje 100 ms ökning av nedladdningstiden minskade försäljningen med 1%. Det talar ju ändå för att nedladdningstiden kan ha stor effekt, förutsatt förstås att man åtgärdat andra mer allvarliga problem först. Jag har skrivit lite mer om det här på min blogg (på engelska): http://www.svennerberg.com/2008/12/page-load-times-vs-conversion-rates/