Kundcase Bluegarden: En god design börjar med förståelse

Jon Karlsson

bluegarden-lonBluegarden ville bli först att erbjuda riktigt bra stöd till ny- och småföretagare att hantera sina löner. Snart insåg Bluegarden att denna nya marknad förutom att ge nyamöjligheter också har andra förväntningar och nya behov - förväntningar och behov som skulle vara helt avgörande för om tjänsten blev lyckad eller inte.

Utmaning: Ny marknad och nya plattformar!

Att satsa på denna nya marknad satte kniven på strupen: vi måste göra något som användarna direkt gillar, utan utbildning, introduktion eller kunskap! Bland användarna skulle det nu kunna finnas de som aldrig tidigare gjort löneutbetalningar och användare som visserligen tidigare hanterat lön men hela tiden känner sig osäkra på lagar och regler.

Förutom att ge sig in på en ny marknad ville man också byta plattform. Den nya tjänsten skulle vara lättåtkomlig via internet och användas via en browser, eller kanske ibland en telefon?

Hur gör man en tjänst för användare som inte är kunniga i ämnet och som måste lyckas göra rätt och dessutom på en helt ny plattform? Vad är det vi ska välja bort av all vår funktionalitet och behöver ny- och småföretagare något annat än våra andra användare?

Med den frågan kom Bluegarden till inUse. Att förstå nyföretagarens situation och förhållande till lönehantering, att omforma det till en specifikation för en busenkel webbaserad lönehantering och att kvalitetssäkra tjänsten blev uppdraget.

Intervjuer på plats

I projektet gjordes ett flertal intervjuer av potentiella användare på deras arbetsplatser. I intervjuerna blev det tydligt att det alltid dyker upp specialfall och undantag när man gör löner. En bra guide för ovana användare i lönedjungeln blir därmed A och O för ett bra lönehanteringssystem, tillsammans med en tillgänglig support som man kan fråga om specialfallen. Det visar sig också att det är extremt viktigt för en arbetsgivares trovärdighet att ge rätt lön – att undvika fel i lönehanteringen är extremt viktig personalvård.

Tidiga tester

Tjänsten testades av potentiella användare i ett tidigt skede, för att säkra att grundtänket i designen faktiskt upplevdes som enkel.  Innan lansering genomfördes även ett pilottest där Bluegarden följde upp hur kunderna upplevde tjänsten. Ett av de mål som sattes upp för tjänsten var att den som inte har gjort lön tidigare ska klara av att göra lönerna själv redan första månaden, vilket fungerade!

Resultat: Bluegarden fick bäst i test i MacWorld!

Bluegardens fokus på enkel användning från dag 1 har gett resultat! I decembernumret av MacWorld (ännu ej publicerat på webben) testades fem olika löneprogram som alla går att använda för OS X. Bluegarden Lön blev bäst i test med ett betyg 4 av 5 och fick stämpeln ”Bra köp”.

Testet framhöll enkel lönehantering, smidigt gränssnitt och att man slipper krångel med back-up. Andra omdömen som fälldes var att ”för mindre företag är det Bluegarden som just nu har det vassaste alternativet" och ”lösningen har gott om funktioner och är avgjort enklare att använda än skrivbordssystemen” (dvs. de andra lönehanteringssystemen som ingick i testet).

Ett förbättringsområde som påpekades i testet var att det kunde bli snabbare, något som Bluegarden själva är medvetna om och arbetar med.

Detta visar med andra ord att det är A och O att lära känna sina användare för att därigenom kunna ta fram en design som gör att användarna är helnöjda och självklart väljer samma leverantör, när de vuxit ur kostymen.

Vi säger grattis till Bluegarden för det fina omdömet i MacWorld och lycka till framöver!

/Ingrid Domingues

Lämna en kommentar