Lägg ner din e-handelsplats om den inte bär sig

Johan Berndtsson

Efter att många lågpriskedjor under senare år har satsat på att göra om sina webbplatser till e-handelsplatser vänder nu trenden. Jag har pratat med flera som kommer att återgå till att ha vanliga webbplatser utan handelsmöjligheter.

MoneyfliesAnledningen? E-handelsplatserna bär sig inte rent ekonomiskt.

Egentligen är det inte så konstigt. Även om dagens internetanvändare blir mer och mer vana vid att handla på nätet så handlar det fortfarande om att man som konsument vill veta ungefär vad man får, och (särskilt om vi pratar lågpriskedjor) att man vill göra en bra affär.

CD-skivor, böcker, DVD-filmer är de klassiska exemplen på produkter som är lättsålda över nätet eftersom man som konsument vet vad man får. Mjukvara och spel är andra bra exempel där internet är en utmärkt plattform, eftersom kunden kan "känna på" produkten innan man betalar.

Däremot. Om jag vill köpa en ny grill eller en överdimensionerad men billig trädgårdspool, så fungerar internet sämre som handelsplats. Då krävs ett väletablerat marknadsledande varumärke för att kunden skall uppleva att hon redan "känner" produkten. Om grillen heter Weber så är den visserligen inte billig, men den går bra att sälja över internet, och om e-handelsplatsen heter Clas Ohlson så kommer en hel del kunder att köpa sin överdimensionerade trädgårdspool där.

För andra aktörer på marknaden kan det mest lönsamma alternativet vara att lägga ner sin e-handlesplats. 

Då handlar det istället om att skapa en webbplats som får potentiella kunder att lyfta på ändan och ta sig till varuhuset och handla där.

I en effektkarta för denna typ av webbplats kommer det snart att visa sig att åtgärder som t.ex. vägbeskrivningar, öppettider, kontaktuppgifter och "veckans erbjudande" blir centrala för att man skall få den effekt man önskar av sin investering.

Så. Om din e-handelsplats inte bär sig, du säljer lågprisprodukter som kunden behöver känna på, och du inte på kort tid kan bli marknadsledande - lägg ner din e-handelsplats och satsa på att få kunderna att komma till ditt varuhus istället.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar