Lär dig skapa bättre tjänster med distanstester på Testforum 2012

inUse Experience

Det är alltid viktigt att testa. Att testa skisser innan de får form och kod, att testa sajter innan lansering, att testa sajter efter lansering. Det finns många sätt att testa, allt från att använda pappersprototyper till A/B-tester på skarpa sajter. I morgon presenterar Linn Morén, interaktionsdesigner på inUse, distanstester och berättar vad som krävs för att lyckas med dem på Testforum 2012, årets största konferens inom test av IT-system.

Vad är distanstester?

– Distanstester är en form av användningstester där man använder olika skärmdelningsverktyg eller enkätverktyg så att användaren kan sitta på en annan plats än testledaren och göra testet när det passar dem, i en miljö de naturligt befinner sig i.

När har man nytta av distanstester?

– När man har användare som är spridda över landet eller hela världen så är det effektivt att kunna köra tester på distans utan att behöva resa omkring. Automatiserade distanstester är till stor nytta eftersom man ganska snabbt kan komma upp i ett stort antal användare till en låg kostnad.

Beskriv ett vanligt fel som många gör när de planerar distanstester?

– Man behöver vara medveten om vilka nackdelarna sådana här tester har. Till exempel missar man användare som inte är så teknikvana eller bekväma med att dela skärm. Med automatiserade distanstester till skillnad från de modererade har man ingen möjlighet att ställa följdfrågor och man missar även ansiktsuttryck och kroppsspråk. Detta är viktigt att känna till då man analyserar resultatet. Testforum 2012 arrangeras av NFI, Nordic Forum for Information AB, som arbetat med kvalificerad utbildningsverksamhet inom projektledning, ledarskap, IT och bygg sedan 1985.

Lämna en kommentar