Lärdomar från Airbnb.com

Anders Björk

På konferensen The Next Web i Amsterdam berättade Joe Gebbia historien om hur de gjorde för att skapa webbplatsen Airbnb, en tjänst som i dag används och uppskattas av människor över hela världen.

Från början kallade man sajten för "Airbed & breakfast" och det hela startade som en konsekvens av att Joe och hans kompis höll på att förlora sin lägenheten, när de inte kunde skrapa ihop pengar till hyran.

När de fick veta att en stor konferens som skulle hållas i San Fransisco hade gjort att alla hotellrum i hela stan var uppbokade, såg de sin chans att tjäna lite pengar genom att hyra ut en luftmadrassäng i vardagsrummet och samtidigt bjuda på frukost.

På två dagar formade de konceptet och byggde den första versionen av sajten. På tredje dagen hade de redan fått uppmärksamhet i medierna.

De hyrde förstås ut sin sängplats och klarade hyran. När sedan de som hyrde sängplatsen frågade om man kunde bo på andra "airbed & breakfast" i andra städer, insåg de att de var något på spåren. De byggde vidare på sajten och testade sedan konceptet igen när det var dags för den stora konferensen SXSW i Texas.

I dag används sajten inte bara när alla hotellrum är uppbokade i en stad, utan för många är Airbnb ett bättre alternativ till vanliga hotell. På The Next Web delade Joe Gebbia med sig av några av lärdomarna från resan med Airbnb. Här är några av dem:

  1. Lös ett uppenbart problem med liten insats
    Genom att lösa ett i tiden närliggande och tydligt problem och genom att vara snabbfotad kan man enkelt testa en idé utan större insats och snabbt se effekten. Om ingen hade velat hyra sängplatsen hade man vetat att idén förmodligen var kass. 2–3 dagars jobb är inte heller någon större investering, så länge man har kompetensen i den egna gruppen.
  2. Börja smått och utveckla
    Börja bara med det absolut minsta som krävs av tjänsten för att den ska fungera i stället för att lägga tid på att ta fram omfattande plan och en strategi. Prata sedan med användare och använd också tjänsten själv för att sakta vidareutveckla den. Joe Gebbia ger också rådet att våga göra saker som kanske inte är lätt att skala upp – ”When you have 25 users, design for 25 not for 25 000”.
  3. Lös problem när de väl uppstår
    När Airbnb-gänget inte lyckades få investerare intresserade av att skjuta till de pengar som krävdes för att vidareutveckla tjänsten, tog man saken i egna händer. Lagom till presidentvalet tog man fram två sorters frukostflingor i begränsad upplaga, ”Obama O’s” och ”Captain McCains” och sålde dessa för 30 dollar styck. Förutom att de lyckades dra in 15 000 dollar, fick de också uppmärksamhet från nyhetsmedier i hela världen.
  4. Gör det möjligt för användarna att vara kreativa i hur tjänsten används
    Låt användarna avgöra hur tjänsten ska fungera i stället för att själv tänka igenom allt. På det sättet kommer innovativa saker uppstå som man aldrig kan förutse. I dag kan man genom tjänsten hyra allt från träkojor till pampiga slott och hela öar. Man kan till och med hyra en hel by i Österrike för nästa konferens. En användare hyrde ut sin tältplats längst fram i kön till en Apple Store dagen innan den nya Iphonen släpptes för att finansiera sitt eget köp.
  5. Hitta de som verkligen gillar det ni gör
    100 som verkligen gillar det ni gör är mycket mer kraftfullt än en miljon som har tryckt like på Facebook. Det är dessa 100 man ska lyssna på och vars entusiasm man vill ska hålla i sig. De kommer att komma med superbra idéer och också fungera som levande reklampelare.

Se hela Joe Gebbias framförande här.

Lämna en kommentar