Linn tycker till om ICAs "snabbkassor"

Johan Berndtsson

Jag har på sistone kommit in i en "göra min röst hörd som konsument"-race vilket innebär att jag har hört av mig till diverse företag som kommit i min väg och berättat för dem vad jag tycker om deras utbud och tjänster etc. Igår var det ICA:s tur. 


För att "e-posta" mina synpunkter blev jag hänvisad till ett formulär där det fanns en begränsning i på 1024 tecken. Detta upptäckte jag dock inte förrän jag skulle skicka det jag skrivit och fick då ett felmeddelande. Det fanns inte någon teckenräknare som upplyste mig om hur många tecken jag var uppe i , men skam den som ger sig, så mina synpunkter fick skickas som en följetong på 7 delar, efter ett klippande och klistrande från word. 

Här följer följetongen till ICA:
Girl shouting  
 
Eftersom det finns en begränsning i detta formulär på 1024 tecken kommer mina synpunkter här i flera delar:

Del 1:
Mitt hushåll handlar i princip all mat hos ICA och är i stort nöjda med era butiker. Idag hände dock en tråkig sak. Jag handlade på Luthagens Livs i Uppsala och då jag kom till kassorna såg jag att det införts så kallade "snabbkassor" där jag som kund själv kan scanna mina varor. Det ska jag prova på, tänkte jag. Kanske går det fortare än att stå i vanlig kö?
 
Del 2:
Jag kände igen gränssnittet från ICA Maxi så det här skulle nog gå vägen. Jag satte igång och scanna varorna. Oftast gick det bra. Bänken framför var dock så liten att det blev osmidigt att packa ner varorna på bänken utan jag packade kassarna på golvet. Det blev ett väldigt böjande eftersom scannern satt så högt upp. Snabbt gick det inte, men men.. jag kämpade på. Rätt som det var råkade jag scanna en vara två gånger. Jag tittade på skärmen en stund och klurade sen ut att jag kunde minska antalet varor med den lilla pilen bredvid varan. Toppen! Då löste det sig också.

Del 3:
Då jag scannat alla varor och packat ner dem i kassar klickade jag på "Inga fler varor att scanna". Då fick jag upp ett meddelande om att jag var tvungen att kontakta personalen. Vad nu då? tänkte jag. Jag vill ju bara slutföra mitt köp! Jag tillkallade personal som då frågade mig om jag hade haft något problem - Nä, det hade jag inte. Då frågade hon om jag hade behövt ändra något - Ja, det hade jag, men det borde ju inte ställa till något. Att råka scanna in en vara en gång för mycket borde vara hur vanligt som helst. Men tji fick jag!
 
Del 4:
Personalen upplyste mig om att jag skulle behöva SCANNA OM alla varor. Så.. upp igen med alla varor ur kassarna. Scanna in dem igen, hålla reda på vilka varor jag scannat och inte, och packa ner allt igen. Inte hade jag planerat att det skulle ta en sån tid att handla, så nu fick jag bråttom. Att jag befann mig i en "snabbkassa" kändes smått hånfullt. Personalen berättade att anledningen till att jag var tvingades scanna om alla varor var för att man hade konfigurerat systemet lite strängt i början så att kunderna inte skulle kunna ändra antalet inscannade varor då personalen tittade bort. 

Del 5:
Jag frågar mig om ICA verkligen tänkt igenom vad detta får för konsekvenser? 
1. ICA presenterar en "snabbkassa" för kunden vilket vittnar om att mervärdet för kunden kommer vara att det kommer gå snabbt, snabbare än att ställa sig i den vanliga kön. - Eftersom packningsutrymmet var så litet gick det inte särskilt "snabbt". 
2. Jag löste uppgiften på egen hand dvs. jag registrerade mitt bonuskort och mitt bankkort, jag scannade mina varor och korrigerade då det blev fel. 
- Detta resulterar i att jag blir misstrodd av ICA och tvingas scanna om alla varor. Jag har alltså blivit lurad in i en försinkningskassa! 
3. Tror ICA att jag kommer ställa mig i de sk. "snabbkassorna" ingen och riskera att behöva scanna om alla varor om jag råkar vifta lite för mkt m. någon vara framför scannern? - Skulle inte tro det! 

Del 6:
4. Vad tjänar då ICA på att ha investerat i "snabbscanningsystem"? - Ingenting. 
5. Vad måste ICA göra för att jag ska ge mig in i "snabbkassorna" en gång till? - Ja, först och främst måste alla risker för omscanning undanröjas och jag måste bli varse om att så har skett (vilket inte kommer att ske genom att jag spontantestar systemet med jämna mellanrum). Sen måste det till diverse bonusar/förmåner etc. som gör att jag tycker det är värt att använda "snabbkassorna" trots den tid jag slösar.

Del 7:
Eftersom jag är en pigg och kry 28:åring antar jag att jag finns i ICAs målgrupp för användandet av "snabbkassorna". Men jag kommer som sagt INTE att använda dem eftersom jag inte tjänar något på det. Och om det inte går fortare för mig att gå igenom "snabbkassorna" än de vanliga kassorna så lär det inte heller gå fortare för småbarnspappan Erik, eller Gunnar 66 år som har börjat få ont i ryggen. Så vem är det då som kommer välja "snabbkassorna"?

Den här feedbacken har tagit mig 45 min att skriva. Hoppas verkligen att ICA uppskattar dessa frivilligt lämnade synpunkter och att ICA tittar noggrannare på användarupplevelsen av sina kassasystem.

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  • Björn Klockljung Johansson

    Värre än Ica:s snabbkassor är Willys version. Deras system är så paranoid så man måste scanna varje vara och sen skall den läggas på en speciell våg så att alla varor som man registrerat också finns med i det man handlar i. Så fort man gör något fel, tex scannar en ny vara utan att lägga ner den första i påsen/vågen så låser sig maskinen och man måste vänta på hjälp från personalen. Man kanske borde se till att börja skriva till företag som du gör och se om det sker någon förändring. :)

  • Daniel Nilsson

    Jag är nyfiken på ICAs svar...

  • Lina Holmgren

    ICA bör hämta inspiration från IKEA. Inte för att deras system är tiptopp, men de är duktiga på att ge kunden en positiv upplevelse trots det. De har nämligen insett att en självscanningskassa inte kan ersätta en kassör. För 4 självscanningskassor tillhandahåller IKEA 1 kassör, som hjälper till så snart problem uppstår. Senast igår kunde jag inte scanna en vara jag ville köpa från Fyndavdelningen, eftersom den hade en påklistrad röd lapp med priset på och ingen streckkod. Jag vinkar till mig kassören som snabbt knappar in priset och sedan kan jag fortsätta mitt köp. Avbrottet tog inte någon nämnvärd tid. IKEA kan minska antalet kassörer med 3/4 och samtidigt korta kassaköerna avsevärt. Och ungarna älskar den stora, uppblåsbara och pälsbeklädda igelkotten!

  • Lina Holmgren

    Har ytterligare ett exempel på dålig kundservice i samband med självscanning. Följde med min mamma och handlade på en ICA med självscanning, dvs sån där man scannar allteftersom ute i butiken. När man är klar går man och betalar, scanningen är ju redan klart. När vi ska betala möts vi dock av ett meddelande att vi måste kontakta personal. "Det händer jätteofta", säger min mamma, som tror att det beror på nåt fel på apparaten. När en kassör kommer och hjälper oss frågar jag om det var något vi gjort som orsakade problemet. "Ja, ni har köpt öl", säger då kassören. Istället för att behandla oss som att vi har orsakat ett fel borde systemet (och kassören) istället vänligt tala om att: "Eftersom du vill köpa öl måste du legitimera dig för någon ur personalen. Tryck här så kommer vi direkt och hjälper dig med detta."

  • Mikael Sköld

    Coop Sveavägen förra veckan. Jag tänkte stoppa ner mina tre saker i min egen väska i stället för att köpa mer plastpåse. Men man fick inte ställa den på packutrymmet med vågen för då varnade maskinen för orimlig vikt. Inte heller fick man låta bli att ställa den på vågen. Det slutade med att personal fick logga in och godkänna vikten innan jag kunde gå vidare vidare med betalningen. Nästa gång packar jag väskan först efter betalningen, vilket blir ett extra moment. Vadå snabbkassa?

  • Silvio Regazzoni

    Har också hamnat i "brottsregistret" på ICA och gett upp självscanning. Första gången man handlade med självscanning skulle allt kollas och nog hade jag missat en tomat eller nått. Andra gången - koll för att jag missat första gången och nu hade jag scannat SAMMA kattmatsburk rätt antal gånger, MEN det var förståss olika "smak" på anrättningen - abbans den som scannar två räka istället för en kannin/vilt och en räka. Tredje gången var det ett par champinjoner jag missat, och då gav jag upp.

  • Tia

    Snabbkassor finns för de som har några få varor att handla, inte för de som har varor till flera kassar.

    Nästa gång du handlar en glass, en snickers eller kanske en liter mjölk ska du se att snabbkassan är guld värd när storshoppande fembarnsmamman och agda 79 med myntbörsen står före i ordinarie kassan.
    Själv använder jag ofta snabbkassorna och har shoppat på under minuten, bokstavligt talat. Deru :D