Marcus rapport från Interaction10

Marcus Brisenfeldt

Marcus Brisenfeldt rapporterar från Interaction10:

När programmet släpptes anmälde jag mig till en workshop som skulle omfatta MS Sketchflow, Blend och Xaml, men när jag på torsdagen kom till Hyatt hotell i Savannah visade det sig att titeln hade ändrats till "The Teams That Plays Together, Stays Together". Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig men jag tyckte att det lät intressant ändå. Tyvärr lyckades inte föreläsare Sara Summers, trots att hon var en duktig föreläsare, förmedla HUR teamen skulle leka för att hålla ihop. Istället fick vi ägna oss åt en basal övning i brainstorming. För er som trots allt vill fördjupa er i lekmetoder tipsade Summers om Dr. Stuart Brown och hans bok "play". När en timme återstod fick vi i alla fall se lite av Sketchflow. Värt att nämna från denna del var att det numera går att importera Psd-filer direkt in i skecthflow, designelement som har delats upp i lager i photoshop kommer alla att bli enskilda objekt i Sketchflow. Vidare avslöjade Sara att hon under våren kommer att släppa en WPF steg-för-steg bok för designers.

På fredagen höll Matt Cottam en underhållande men kanske inte så matnyttig föreläsning med titeln "Wooden Logic: In Search of Heirloom Electronics" som till stor del handlade om hur han och några goda vänner fått åka upp till ett snickeri i norra Sverige och där skapa fritt i riktiga material som trä och papper. Ideer till deras skapande hade uppkommit som en motreaktion mot alla de elektriska prylar Cottam hade hemma och som alla i princip hade samma tråkiga utseende, ett utseende som inte rakt igenom var positivt.  Under sin föreläsning tog Matt upp några kul exempel från andra projekt, bland annat nämnde han ett experiment där specialdesignade stolar ställdes ut på gatorna i New York. För att se vad som hände med dem bevakades de av en kameraman plus att en gps hade monterats in i respektive stol. När stolarna sedan hade hittat nya ägare lokaliserade man dessa ägare och frågade om man kunde få ställa lite frågor. Jag kan varmt rekommendera filmen The Blue Dot REAL GOOD experiment.

Nicolas Novas föredrag "From observing Failures to Provoking them" var ett klassiskt "Se så fel det kan gå om man designar utan att förstå användarens mentala modeller-föredrag". På ett ganska underhållande sätt visade Nicolas en rad exempel på designmisstag. För att undvika denna typ av fel menade Nova att man skulle försöka provocera fram misstag under själva utvecklingsprocessen, hur detta skulle gå till framgick inte helt tydligt. Och på frågan hur man skulle kunna övertyga en uppdragsgivare att man ville lägga tid och pengar på att, på experimentell nivå, provocera fram fel blev svaret något luddigt.

På lördagen höll Shelley Evenson från Microsoft Startup Labs en föreläsning med titeln "Service as design" i vilket hon redovisade slutsatser från ett urval av studier hennes elever genomfört. Ett intressant ämnesområde som hon snuddade vid sammanfattar hon på följande sätt "People have higher expectations and are participating in more things in more ways than ever before but there is increasingly too much information to cope with...", frågan är alltså hur vi, nu när "Web-based services have had a huge impact" ska kunna ta till oss rätt information. Enligt Shelly var en viktigt del för att lyckas att "Service experiences are multifaceted and co-produced". Som exempel på detta nämnde hon siten PatientsLikeMe. Vidare ansåg hon att producenterna måste ha följande fem P:s i åtanke när de designar sin tjänst/produkt; People, Product, Place, Process, Performance. Fler tips från Shelley på sidor där läsarna engageras var Blippy och Quirky. Under sin föreläsningen använde Evenson termen Stimulusoholic som betyder att en person hela tiden måste skanna sina twitter- och facebook-konton (eller liknande) för att känna sig uppdaterade, detta skulle visa sig vara en lämplig introduktion till det föredrag som Ben Fullerton höll senare på dagen.

Ben Fullertons föreläsning gick under namnet "Designing for solitude" och dess fokus föll på något han kallade för "The persons inner space". Detta menar han är en motpol till det modus vi i dagsläget ofta befinner oss i när vi ständigt är online för olika typer av informationskanaler. På ett snyggt sätt gick Ben från den nyligen avlidne författaren JD Salingers citat "There is a marvelous peace in not publishing" via Jesus, Buddha, Michel de Montaigne fram till exempel på solitude design i programmet Writeroom och en mobiltelefon vilken snarare var en musikspelare med telefon än en telefon med musikspelare. Det unika med denna var att när musiken sattes på så blockerades alla inkommande samtal och SMS, när musiken sedan stängdes av visades en logg över vad man missat. Användaren bestämmer alltså själv när hon ska vara tillgänglig eller inte. Ett boktips från Ben var "Community and privacy: Toward a New Architecture of Humanism" av Serge Chermayeff  och Christopher Alexander. Det är skillnad på att vara avskärmad från omvärlden och att själv bestämma när man inte önskar bli störd, ett tillstånd Ben något fyndigt döpt till Crusoe mode efter Daniel Defoes karaktär.

Ben Fullerton

I det sista föredraget jag hann besöka innan det var dags att vända hemåt berättar den amerikanske Malmöstudenten Rob Nero om sitt examensarbete Trackboard. Trackboard är en spännande idé som har uppstått ur ett riktigt problem och som nu har nått stadiet av en fungerande prototyp. Problemet Rob ville lösa var något så trivialt som att få plats med sin laptop på ett kafébord. I dagsläget är det ofta den yta som tangentbordet och "musplattan" tar upp tillsammans som bestämmer hur liten en bärbar dator kan bli. För att kunna skapa en mindre dator ville Rob därför testa om det gick att ta bort musplattan och istället använda tangentbordet som både inmatningsenhet och "musplatta". Även om det än så länge bara är en prototyp och denna ser ganska klumpig ut känns idén spännande, eller vad tycker ni, kolla in TRKBRD och bedöm själva. Prototypen har Rob skapat med hjälp av Arduino komponenter och till de som kanske ville testa att göra något själva tipsade han om boken "Getting started with Arduino" av Massimo Banzi.

Rob Nero

I sponsortältet kunde man möta representanter från ett flertal stora företag (Microsoft, Adobe, Axure, Mozilla FireFox o.s.v.), bland dessa marknadsförde även företagetEffective UI sin nya bok, lustig nog med namnet Effective UI.

Effective UI

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Nicholas Urfe

    Är inte design workshops med Microsoft utvecklare en rejäl oxymoron?