Micro actions, ihopknytare och nya affärsmodeller

Sara Doltz

Det är alltid svårt att summera en tvådagarskonferens till något som på riktigt sammanfattar en hel upplevelse. Men vi samlade godbitarna som berörde oss allra mest.

I tisdags och onsdags arrangerade Internetworld Webbdagarna i Stockholm. Konferensen samlade cirka 1500 personer som på något sätt arbetar med digitala affärer. Över 60 talare stod på scen för att ge expertråd eller berätta om praktiska exempel från deras organisationer. Temat för årets konferens var Smartare affärer. 

Tiden då vi talade om digitalisering som något ”som måste upp på ledningens agenda” är sedan länge förbi. Nästa steg för smartare affärer ligger långt bortom förändringar i företagen, det förändrar hela samhällen och utmanar de traditionella affärsmodellerna.

”CSR is boring”

En av första dagens keynotetalare var Cindy Gallop. Hon inspirerade oss på inUse på flera sätt. Hon stack ut hakan och sa bland annat att ”CSR is booring, making good is sexy” och tycker precis som vi att hållbarhet är en essentiell aspekt av företagande. Hennes ståndpunkt är att CSR (”Corporate Social Responsibility”utan förankring i hela företaget är en riktigt dålig idé.

– Smarta affärer för mig handlar om att göra gott och tjäna pengar, menar Cindy Gallop och fortsätter: Inte att tjäna pengar och sen dela ut pengar till välgörenhetsorganisationer.

Hon talade också om ”micro actions”, att alla förändringar startar i det lilla, både på jobbet och i det privata:

– Micro actions är de allra minsta små stegen som driver oss framåt utan att hota vår känsla av kontroll. De undgår våra rädslor för att stegen är så små, och vi är nästan aldrig rädda eller upplever små förändringar som hotande, säger Cindy Gallop.

Ännu mer splittrat

Men det som alla verkade snacka om från scenen kan ändå sammanfattas i förändrade affärsmodeller och en ännu mer disruptiv framtid.

Affären för de etablerade och anrika företagen och branscherna går igenom en enorm transformation där affärsmodeller förändras nästan från grunden. Man behöver inte kolla långt, knappt över axeln, för att hitta exempel: Taxibranschen utmanas genom Über och tidningsbranschen genom den enorma informationsmängd som numera är gratis. Det finns ingen anledning att längre tala om att bara vissa branscher utsätts. Alla, (ja, alla) måste förbereda sig för den disruptiva framtiden som kommer.

Agera ihopknytare

Ett annat ord på allas läppar var ”tjänstefiering”. Att det kommer att dyka upp flera nya företag som, likt Über, är en ihopknytare som kopplar samman utbud och efterfrågan i nya former.

Företagen själva har ingen egen tjänst eller produkt, att starta tjänstefierings-företag kräver också minimalt med ekonomisk insats och lite personal. Det handlar snarare om att bli en facilitator och mellanhand. Ett annat exempel i denna kategori är Airbnb.

Lämna en kommentar