Milstolpe för fjärrkontrolltorn

Sara Doltz

För första gången har ett reguljärflyg som flygletts via distans – med AR-teknik – landat i Örnsköldsvik. Flygledarna på Saab Remote Tower som assisterade i landningen satt faktiskt 130 kilometer bort, i Sundsvall

Fysiska arbetsplatser med digitala inslag är en av inUse specialiteter. Vi arbetar just nu på bland annat SL i Stockholm. Men för några år sedan var vi med och utvecklade fjärrstyrda flygledartorn, Remote Tower, tillsammans med Saab. Den mobila flygledningen har vunnit fler branschpriser.

Viktigt för ö-rika länder

Den 21 april blev en rejäl milstople för Remote Tower. Klockan 12.20 landade nämligen den första reguljära planet i Örnsköldsvik som dirigerats ned för landning via den fjärrstyrda trafikledningen på Sundsvall-Härnösands flygplats.

Det är med hjälpa av AR-teknik, (Augmented Reality, eller på svenska 'förstärkt verklighet'), som man kan manövrera från en annan geografisk position. 

Robert Gyllroth, vd för Örnsköldsvik Airport, ser enorm potential. Både för att öka tillgängligheten men också vid akuta transporter som snabbt behöver komma upp i luften alternativt landa.

– Det här är början på en ny era. Fjärrstyrningsmöjligheterna effektiviserar trafiken och ökar tillgängligheten. Akuta transporter blir enklare att genomföra snabbt eftersom fjärrstyrningstornet är bemannat dygnet om. Internationellt kan man också se att ö-rika länder kan ha stor nytta av fjärrstyrning eftersom varje landningsplats inte behöver ha egen trafikstyrningskapacitet, säger han till Örnsköldsvik kommun.

Ingen skillnad för piloten

Tommy Karlsson var piloten som landade det allra första planet. Han märkte ingen skillnad. Han fick som vanligt all information han behövde från ledningstornet, trots att de agera på distans:

– Vi får den information vi behöver för att göra vårt jobb, varifrån den kommer spelar ingen roll. Vid besvärliga markförhållanden som exempelvis ishalka på banan rapporterar markpersonal på plats aktuella friktionsdata till Remote Tower Center som delger oss information.

Lämna en kommentar