Minus 50 kilo med digital pilotväska

Sara Doltz

Har du någonsin sett en pilot med en tung skinnväska släpande efter sig? Nu är den snart ett minne blott när SAS-piloter slopar pappersdokumentation och går över till en digital pilotväska.

På varje av SAS 800 dagliga flygningar har kaptenen tidigare haft med sig en pilotväska. Den som suttit på en flygplats och väntat har säkert sett piloter passera med en läderportölj på hjul på väg till sin nästa flygning. Det är inte vilken väska som helst, i den finns färdplaner, kartor, manualer, loggar och en bibba papper som väger mellan 18 och 50 kilo.

Men numera är portföljen helt fri från papper. Istället har piloterna en surfplatta med en applikation som går under namnet EFB, Electronic Flight Bag. Systemet är inte helt nytt och har testats bland annat av Norwegian.

Detta i kombination med ett världstäckande nät av wifi-hotspots som applikationen kan kopplas upp mot har lett till både ökad effektiviteten och säkerheten. En förbättrad användarupplevelse för piloterna kommer på köpet, men de blir också snabbare på att göra sina kalkyler, loggar och uträkningar direkt i applikationen. Det skriver Computerweekly.com som intervjuat Ashraf Hoseini, mobile solution manager på SAS.

Att slippa bläddra genom all pappersdokumentation är en klar vinst. Men det finns fler bonusar: SAS har lyckats minska sin bränslekostnad eftersom de inte behöver flyga omkring med 50 extra kilo papper på varje flight. En besparing som märks snabbt när man har 800 flygningar per dag.

Initiativet är otroligt spännande, men frågan är hur kul det verkligen är att använda EFB:n. En snabb sökning på Google visar en rad exempel och det verkar finnas en hel del att göra med applikationens design.

Lämna en kommentar