Narrativa formulär

Emil Björklund

Webbtjänsten Huffduffer är ett sätt att samla länkar till Mp3-filer från olika ställen på nätet och göra dem till en podcast som man sen kan prenumerera på eller dela med sig av. När Jeremy Keith lanserade tjänsten hösten 2008 fick den en del uppmärksamhet på grund av sitt originella registreringsformulär. I dagarna har det framkommit siffror på att den här typen av registreringsformulär kan fungera riktigt bra.

Webbformulär är en grundbult för den som skapar sajter: det är där du får användaren att registrera sig på din tjänst, det är där kunden fyller i sitt kontokortnummer, det är där du skriver och redigerar ditt blogginlägg. Utformningen på ett formulär kan diskuteras fram och tillbaka, och mycket har sagts om vilka konventioner som ska styra. Huffduffers formulär bröt i mångt och mycket mot dessa konventioner genom att använda en metod där flödet genom fälten binds ihop med en berättande text, liknande berättelserna i sällskapsspelet "Mad Libs".Bild från registreringssidan på huffduffer.com

Denna typ av narrativa formulär känner de flesta igen från pappersformatet, och har sitt ursprung i så kallade Cloze-test, ett sätt att testa språkförståelse och inlärning. Att se dem på webben har hittills varit ganska ovanligt. Jag minns att en del surr på bloggar och på Twitter tvivlade på att överföringen från pappersformatet till webben skulle fungera, några tyckte det var fult och ovant. Men nu har Luke Wroblewski, expert på webbformulär, testat den här typen av registrering på ett par större webbplatser för e-handel (vast.com, Kelley Blue Book) och med hjälp av A/B-testning sett väldigt positiva resultat: en förbättring av konverteringsgraden med 25-40%.

Det ska sägas att formuläret i sig är byggt på samma sätt som ett formulär med mer traditionellt utseende: ordentliga formuläretiketter i form av <label>-element, tydliga felmeddelanden vid validering, vanliga textfält för inmatning, korrekt tab-ordning etc. Uppbyggnaden, och därigenom tillgängligheten, i formuläret påverkas således inte, det är bara själva presentationen som är annorlunda.

Vad tror ni, kommer vi få se mer av den här typen av formulär i framtiden?

Lämna en kommentar