Nio kapitel om intranät

Sara Doltz

Idag släpps boken Intranät som skapar värde. Nio kapitel av lika många författare ska hjälpa läsaren med inspiration, råd och tips för att bygga intranät som skapar värde.

Bokens syfte är att ge alla som på något sätt arbetar med intranät en guide till hur ett modernt och värdeskapande intranät blir till, inte minst i den kontinuerliga förvaltningsfasen. Den innehåller också inspiration, exempel på hur praktikfall löst utmaningar och handfasta förslag till förbättringar. Men den ger också information om hur du kan mäta och analysera för att få reda på vilka tjänster som är mest användbara och nyttiga.

Ett bra smörjmedel

Två kapitel i boken är skrivna av inUse-medarbetarna Ingrid Domingues och Nils-Erik Gustafsson. 

Ingrid beskriver hur man på bästa sätt tar reda på vad intranätet ska innehålla och göra för att bli en integrerad och aktiv del av kärnverksamheten, hennes kapitel heter därför Intranät som gör skillnad.  

– Att hitta de mest värdeskapande tillfällena i arbetet där intranätet kan göra påtaglig skillnad, är ofta utmanande för kunden. Det finns så mycket som intranätet skulle kunna göra och man kan inte välja allt. Våra kunder uppskattar att vi så snabbt kan vaska fram effektmål som blir levande och möjliga att styra efter, Metria är en av dem. När man väl bestämt sig för att bygga ett intranät blir det viktigt att man kommer framåt fort, men ännu viktigare att de ansvariga kan engagera personalen på ett smidigt sätt och vet att det blir rätt.

Liknar en trädgård

Nils-Erik Gustafsson tipsar i sitt kapitel – Engagera intranätets användare! – om hur man som intranätansvarig kan skapa engagemang genom bland annat kommentarfunktioner för artiklar, återkoppling för sökfunktioner och mycket mer.

­ – En utmaning är att skapa intressant och aktuellt innehåll för intranätets användare, och där kan användarna själva vara en värdefull resurs – i enklaste form genom att det går att ställa frågor och kommentera nyhetsartiklar. Det är också viktigt att man reagerar på återkoppling från användare och ständigt strävar efter att förbättra. Likt en trädgård kräver ett intranät omvårdnad och skötsel.

Redaktör för boken är Kristian Norling, som även han bidragit med ett kapitel om sökfunktioner. Boken publiceras och finns till salu genom Intranätverk.

Lämna en kommentar