NIX Telefon - En grymt bra tjänst (som ändå kan bli bättre)

Johan Berndtsson

Nix är långt ifrån en ny tjänst. Webbgränssnittet är inte heller särskilt visuellt tilltalande, eller ens särskilt tydligt. Men jösses vad nyttig tjänsten är. Och vad fint interaktionen i tele-svarstjänsten är designad.

Nix Telefon: En oerhört nyttig tjänst även om sajten är både otydlig och ger ett något oseriöst intryck

Nix Telefon: En oerhört nyttig tjänst även om sajten är både otydlig och ger ett något oseriöst intryck.

För ett par månader sedan tecknade jag ett teleabonnemang för en av mina söner. Det dröjde så klart inte länge innan säljarna började ringa för att erbjuda min 10-åring allt från internetabonnemang till strumpor.

”Vad håller du på med? Försöker du sälja ett internetabonnemang till min 10-åring?” sade jag en gång till en säljare när jag råkat svara i sonens telefon. ”Abonnemanget står väl på dig eller?” svarade säljaren lite tyket. Jo, så är det så klart. Säljarna vet inte åldern på användarna, bara att det är en myndig person som står på avtalet. Men sur blev jag ändå.

När man googlar ”nix” dyker spärrtjänsten upp överst i resultatlistan. När man klickar hamnar man sedan på en webbplats som ser ut som att den inte har förändrats sedan Nix startade sin verksamhet 1999, vilket faktiskt ger ett ganska oseriöst intryck. Budskapet och informationen på sidan är dessutom ganska otydlig. Vad tjänsten faktiskt gör står inte i headern, inte i huvudrubriken eller ens i underrubriken, utan i brödtexten där under.

Men när man väl ringer 077 - 228 00 00 för att spärra sin telefon så är tjänsten helt fantastisk.

Jag behöver inte knappa in mitt telefonnummer. Jag behöver inte ange något personnummer eller annan identifikation. Jag behöver inte navigera i en djungel av knapptryckningar.

Ett knapptryck är allt som krävs. ”1”. Sedan är allt klart.

Fantastisk design av en tele-svarstjänst som ger mig precis den information jag behöver, och kräver ett minimum av insats från mig. Bara en enkel bekräftelse på att jag faktiskt vill spärra min telefon från reklamsamtal.

Har du hittat bra, nya, svenska digitala användarupplevelser? Glöm inte bort att nominera dem till UX Awards! Resor och konferensdeltagande ligger i potten, både för dig som nominerar och för de som skapat tjänsten, sajten eller appen - kolla på inuseuxaward.com!

Lämna en kommentar