Ny kurs stärker hela designteamet: ”Bra kritik får det att hända något”

Ola Nilsson

inUse har en ny kurs: ”Att ge och ta emot designfeedback”. Det handlar om att ta till vara på kritiken, att få den att leda till något bättre. Ett helt designteam kan utvecklas och nå högre.
– Att ge bra kritik är att få det att hända nåt hos den andra personen, säger David de Léon, kursledare och UX Director.

Boka plats på kursen här!

I de flesta branscher förekommer kritik, det uppmuntras och man talar om högt i tak och att alla ska våga säga saker. Men det gäller ju inte bara att kritisera, det måste leda till något också. David de Léon, UX Director på inUse, har tagit fram en kurs där man tar fasta på – att kritik med kvalitet är något som kan höja en design från bra till fantastisk. Ett helt designteam kan lyfta till högre nivåer.

– Att ge bra kritik är inte bara att peka på fel, att ge bra kritik är att få det att hända nåt hos den andra personen. Rätt sorts fråga som får dig att tänka och får dig att komma i rörelse igen, det är bra kritik, säger David de Léon.

Så att ge bra utvecklande feedback kan ta designen till en ny nivå, till en bättre produkt eller tjänst. Och på kursen få man även lära sig att ta till sig återkoppling på ett konstruktivt sätt.

– När man får kritik så reagerar man. Ett sätt är att försöka förklara eller försvara istället för att lyssna. Istället för att förstå problemet så försöker man lösa det på en gång. Utmaningen att ta emot kritik ligger i att vara helt öppen. Att göra sig själv starkare, man bygger kunskap som gör designen starkare. Hur kan jag få ut ännu mer information om den här synvinkeln, hur kan jag gå djupare och förstå vad personen egentligen menar?

Så på flera håll är bra kritik utvecklande.

– Enligt min erfarenhet är folk inte så bra på ta tillvara på designkritik, så kursen behövs verkligen.

– Det är ett fantastiskt verktyg för att göra allt man håller på med – bättre.

Man kan dessutom utnyttja sina ”vanliga” UX-färdigheter för att bli bättre på området.

– Vi UX:are är lämpade för vi är vana att göra research, det är detta mindset vi kan använda. Se personen som ger kritik som en källa till information, bli nyfiken, testa dina hypoteser.

Hur kom du på idén, varför satte du samman en kurs för kritik? Har du alltid varit bra på att hantera feedback?

– Jag är ganska defensiv om jag ska vara helt ärlig, så det är kanske ett sätt att överkompensera. Men jag har också upptäckt – att få bra kritik, då lär jag mig nåt nytt. Och det jag håller på med, det jag skapar, blir så himla mycket bättre. 

Ett fantastiskt verktyg för att göra allt man håller på med – bättre

– Jag har gått från att vara defensiv, till att nästan bli lycklig, när nån kommer med en invändning, för jag ser det som en möjlighet att utforska det spåret. 

– Folk reagerar väldigt olika på kritik, och då har jag insett att jag har behövt bli bättre för att ge den andra personen något, få nåt att hända, jag har behövt mer varierande strategier för att ge designkritik.

Om man vandrar runt på de olika inUse-kontoren så ser man ofta kortlekar på arbetsplatserna. Det ligger en orangefärgad, grön eller en blå förpackning. Det är inget som bottnar i ett överdrivet pokerintresse visar det sig. Det är David de Léon som ligger bakom. Och det är något som man använder i designfeedback-kursen.

– Det började med att jag insåg att jag hade samlat på mig en massa smarta frågor. 

Frågorna med funderingar kring design ur olika aspekter trycktes upp på en kortlek.

– Korten har den fördelen att jag kan blanda dem och ta ett slumpmässigt kort, och ingen blir ju arg om man läser något från ett kort. Det är ett sätt att göra det väldigt enkelt för folk som är ovana att ge designkritik. 

– Det är neutralt att läsa från en liten bit kartong. Det är att ge kritik på ett väldigt avslappnat sätt.

Så lär dig använda designkritik-korten, lär dig ge och ta emot designfeedback – här bokar du plats på kursen!

Lämna en kommentar