Ny social resewebb i internationellt samarbete

inUse Experience

En ny social resewebb, iwannagothere.com, släpps i beta-version denna vecka. Reseguiden ska skapas för och av användare världen över, och en av sitens partners blir svenska användbarhetsföretaget inUse.

- Vad vi vet har det inte tidigare gjorts något försök att bygga upp sociala webbar genom att företag i tre olika länder tillsammans projektjobbar och äger dem, därför är det här projektet extra spännande för oss, säger Mijo Balic, vd på inUse.

Själva idén bakom siten föddes förra året av Maria Martinez i Spanien som letade efter tips från faktiska resenärer snarare än från resebyråer inför sina resor.

- Jag reser ofta på egen hand och inför min resa till Indien förra året letade jag information på nätet, men blev snabbt överöst av så mycket och så ostrukturerad information att jag till slut fick kapitulera till en klassisk pappersguide. Men väl på resande fot märkte jag att den bästa informationen fick jag i mötet med andra människor, när jag såg deras bilder och skrev upp tips på servetter och baksidan av handen.

- Det var då jag beslöt mig för att skapa en site där vanliga och aktiva resenärer kan dela aktuell information och tips med andra kunniga resande. Jag ville att det skulle vara organiserat på ett praktiskt sätt så att den massiva informationen på nätet faktiskt hjälper oss att planera och upptäcka nya resemål, säger Martinez.

Efter sin resa till Indien pratade Maria Martinez, som till vardags jobbar just med sociala webbar, med ett par kollegor om sina tankar. Tillsammans började de bygga iwannagothere.com på kvällar och helger.

Resultatet blev en site som i dagsläget ger användarna möjlighet att få kontakt med likasinnade resenärer från hela världen, dela med sig av sina smultronställen, lära sig om nya platser som upptäckts av andra, samt planera och designa sina framtida resor.

- Det är definitivt en site för dem som vill undvika turistfällorna, berättar Martinez.

Idén bakom siten, tillsammans med den första hemmasnickrade versionen, fick de tre digitala byråerna inUse AB (Sverige), Manifest Digital (USA) och Martinez arbetsgivare The Cocktail (Spanien) att gå samman och investera i företaget. Alla tre företag som nu står bakom siten jobbar med grundövertygelsen att bra sociala webbar skapas när människor delar en passion för någonting.

- Vi tror att iwannagothere.com, till skillnad från en site som Tripadvisor, kan komma att fungera som en god vän när man åker till ett nytt ställe. Den gör det möjligt att hitta de ställen man verkligen gillar, och att få kontakt med andra som gillar samma saker som en själv, säger Mijo Balic.

- För oss är bra användarupplevelser en förutsättning för en bra affär, och vi ser att vi kan hjälpa till med både ett lokalt perspektiv och en affärsstrategi för att utveckla siten vidare, fortsätter Balic.

Iwannagothere.com har planer på att expandera både innehåll och funktioner under de kommande månaderna med hjälp av sina nya samarbetspartners.

För mer information kontakta: Mijo Balic (vd inUse) 070 - 845 70 71

eller

Andrea Hidalgo (iWannaGoThere) +34 91567 06 05

Lämna en kommentar