Nya affärer med användbart gränssnitt

inUse Experience

E-handeln omsätter mer och mer för varje år. Därför är det inte konstigt att många företag överväger att börja sälja på nätet. Men förutom att fundera på hur själva webbutiken ska se ut måste man även ha ordning på produkter, orderhantering och betalningar.

InUse har hjälpt Svea Ekonomi att förbättra användbarheten och förtydliga funktionerna i en applikation där e-handlare kan se sina ordrar, fakturor och olika sammanställningar över hur det går för webbutiken.

Vi fick en stund med Camilla Melander, chef för SveaWebPay.
Hej Camilla! Det har nu gått ett drygt halvår sen användarna fick tillgång det nya administrativa gränssnittet för SveaWebPay. Hur har det gått?
- Fantastiskt bra! Vi har nämnts på olika forum där de skriver att vi ”har gjort en rejäl uppshapning från det förra dos-liknande gränssnittet”, haha. Från våra kunder har vi inte hört så mycket. Vid övergången till det nya hade vår kundtjänst inga frågor om användargränssnittet, och det är ett gott tecken. Våra kunder förstår intuitivt hur man använder systemet!

- Men det har kommit frågor om är när vi kan lägga till fler funktioner, sådana vi faktiskt identifierade som behov i målgruppsanalysen, men tyvärr var tvungna att prioritera bort på grund av tidspressen.

Så vilka är det som använder det nya användargränssnittet? Vilka är era prioriterade målgrupper?
- Det är små och medelstora företag som driver webbutiker. Större företag har ofta egna ordersystem och använder våra API:er. Men alla använder det administrativa gränssnittet för att ta ut rapporter.

Tog ni hänsyn till målgrupperna när ni bestämde den nya utformningen?
- Ja, det gjorde vi. Genom intervjuer och målgruppsanalys gjorde Inuse ett bra förarbete för att se till att rätt målgrupp fick sina behov uppfyllda.

Det nya gränssnittet ser väldigt annorlunda ut mot det förra. Vilket är den största förändringen?
- Funktionerna, att man kan göra mycket mer. Vi erbjuder en komplett betalväxel, med fakturor, delbetalningar, kort och direktbanksbetalningar. Ingen annan har det. Det är också unikt att vi presenterar allt detta i samma administrativa gränssnitt. Man kan till exempel se totalt hur mycket man har sålt för per månad, alla fyra betalningssätt inkluderade.

Hur arbetade ni för att komma fram till det?
- Vi jobbade med en initial målgruppsanalys för att veta att vi tänkte rätt angående innehållet. Sedan träffades vi ofta och diskuterade och testade prototypen Inuse hade gjort. Inför varje sprint specificerade vi mer exakt vad som skulle utvecklas och kodas upp. Då lades också den grafiska designen på.

Gjordes det många back-end förändringar?
- Ja, och det var det som gjorde att projektet tog längre tid än beräknat. Vi på beställarsidan förstod inte i början att det var så mycket.

Det mesta hittills pekar ju på ett mycket lyckat resultat. Hur kommer ni att göra med uppföljningar av användningen framöver?
- Ja, vi har pratat och intervjuat kunder kontinuerligt efter projektet och kommer att fortsätta med det. Vi fortsätter att prioritera uppgraderingarna utifrån vad kunderna behöver.

Har du några tips eller lärdomar kan du ge till andra som står inför situationen att göra om eller bygga ett gränssnitt för ett ekonomiskt system?
- Det är viktigt att tänka efter vad som är allra viktigast, och samtidigt lyssna mycket på användarna, inte bara internt.

- Enkelhet är viktigt, det vill säga att systemet ska vara enkelt att lära sig, och användbarhet är viktigt att lägga tid på i projektet, till exempel genom användningstester. Då slipper man mycket kundsupport efter projektet är slut. När vi bytte till det nya användargränssnittet la vi en informationsruta vid inloggningen. Vi ville få över så många kunder så snabbt som möjligt till det nya. De hade möjlighet att höra av sig om de ville ha kvar det gamla, men ingen hörde av sig.

- Och en annan mycket viktig sak: Det grafiska gränssnittet ger oss nya affärer, för förutom att det är strukturerat är det snyggt också!

Lämna en kommentar