Nya hemnet.se

Johan van Ketwich

Jag letar ny bostad lite halvhjärtat, med en ganska vag uppfattning om vad jag letar efter. Det är väl antagligen först när jag hittar rätt objekt som jag vet vad jag letar efter.

Det betyder att jag kollar ofta om det är något nytt spännande som kommit in. Så jag har blivit en van hemnetanvändare, tillsammans med väldigt många andra vad jag förstår.

Då är det med stor spänning som man nås av budet att hemnet.se har gjorts om och nu finns i ny skepnad. Enligt förhandsreklamen ska man framförallt möta hotet från uppstickare som t.ex. boliga.se som listar hur länge ett objekt legat ute till försäljning. Dessutom ska man samarbeta med Eniro om kartor på något nytt sätt.

Tidigare hade Hemnet en sällsynt usel sökfunktion. Man valde län, kommun, antal träffar och bostadstyp i olika steg med obefintlig översikt. Men när man väl fick ett resultat var det stabilt presenterat och kunde visas och sorteras på flera sätt. Däremot visades inte sökformuläret med resultaten. Och att backa för att förändra sin sökning gjorde att man hoppade över vissa steg. Det fanns definitivt förbättringspotential.

Gamla Hemnet hade spännande kartrelaterade funktioner. Man kunde söka med kartan genom att rita upp en fyrkant och få objekten däri listade och dessutom få resultaten presenterade på en karta. Faktiskt smidigt om man har en geografisk ingång i sitt sökande. Det låter alltså lovande att kartfunktionaliteten ska förbättras. Skoj.

Men det finns ju så många olika sätt att leta bostad på. Enligt sin egen reklambanner har Hemnet en miljon unika besökare varje vecka. Det är många olika människor det. Och på något vis har jag svårt att tro att de letar efter samma sak eller på samma sätt.

Med den omfattande trafiken; både med många olika besökare och med många återkommande besökare; borde Hemnet erbjuda stor flexibilitet och stor effektivitet i sina sökfunktioner. Vidare kan man tänka sig att en nyutvecklad sajt borde involvera sina besökare mer än förr, erbjuda diskussioner och sociala nätverk. Jag menar, vem vill inte gnälla på stroppiga mäklare och gnälliga bankkontor? Kanske bättre ekonomiska verktyg där man lägger in egen ekonomisk information och kan se sin boendekostnad. Bostäder skulle kunna visas i grafiska diagram för att jämföra kostnader, storlekar med mera. Det skulle kunna finnas val för särskilda egenskaper som bastu, pool, balkong, vinkyl eller vad det nu är man prioriterar i sitt boende.

Tänk så spännande det skulle kunna bli!

Men hur är nu nya Hemnet? Jo, när man kommer in till söksidan så finns alla sökbegrepp på samma skärm. Äntligen. Man kan även utöka sökningen också med överlåtelser och inkluderade kranskommuner, men jag begriper inte riktigt vad det gör för mig. Sedan så har alla de viktiga valen för max- och minpris, antal rum, hyran med mera blivit staplar man kan dra i. En liten gnutta webb 2.0, eller i alla fall 1.5. Däremot uppdateras inga andra värden när man drar i staplarna. Bostadstypen har bytts från att vara checkboxar, så att man exempelvis kan söka på villor och gårdar i en kommun, till att bli en dropdown. Man får snällt söka efter en typ i taget. Likaså med kommuner. En i taget.

Hemnetprocent

Nåväl. Vi kollar på sökresultaten. Dessa kan visas i tabellform, som bildlista och på karta. Kartan visas under sökformuläret och blir på min trettontums laptop ungefär fem gånger tjugo centimeter. Som att läsa kartan genom ett brevinkast ungefär. Obegripligt. Särskilt som så mycket plats går åt till en banner överst. Att mina fjorton träffar bara blir två på kartvyn tar jag som en bugg. Vidare så har den ganska trevliga popupfunktionen försvunnit från kartvyn, nu måste man klicka på varje enskilt objekt för att se någon information, och sedan stänga själv. Att sedan det uppklickade objektet flyttar runt kartan för att få plats gör det hela frustrerande.

Den gamla vanliga listvyn och bildvyn fungerar som tidigare; det enda tillskottet är en statistikikon. Och denna finns alltså inte i kartvyn. När man klickar på statistikikonen öppnar sig ett inte helt färdigutvecklat fönster med lite siffror om objektet och två länkar: en för att förstå siffrorna och en för att se mer statistik. Man kan ju fråga sig vad det är för fel på sättet att presentera data om man behöver länka till en förklaring, men siffrorna behöver verkligen förklaras.

Men mer statistik då? Och ser man på, här finns boendekostnad, diagram för att jämföra liknande objekt. Hurra! Eller nåja. Obegripliga diagram med tämligen irrelevant data. För bostadsrätter kan man se kronor per kvadratmeter och boendekostnad, dock ej din boendekostnad utan schablonberäknad, och pris genom taxeringsvärde för villor. Det är kanske intressant för mäklare, men knappast för mig.

Så de har verkligen försökt. De har ansträngt sig. Men de har tyvärr misslyckats.

Framgångsrik design, och följaktligen utveckling, bygger på att man tar reda på vad ens målgrupper behöver, vilka drivkrafter de har och i viss mån deras önskemål. Sedan ska man ta reda på hur designen fungerar i praktiken, med riktiga människor. Man blir lite nyfiken på hur det gick till den här gången. Hemnet ägs av DN, GP, några fastighetsmäklare  och ett branschorgan – och jag kan inte komma ifrån känslan att det är dem man har designat för. Inte för dig, och inte för mig.

Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att jag personligen kommer att spendera mindre tid på hemnet.se framöver och jag känner mig tveksam till om sajten verkligen hjälper mig att veta vad jag letar efter när jag väl hittar det.

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  • Mona Lif

    Det har florerat en hel del kommentarer om Hemnet på Twitter: En uppskattad del är att VD´n för Hemnet även besvarat en del av kritiken: http://twitter.com/hemnetvd

  • Mona Lif

    Jo, en till sak som är positivt; i ett av twitter-inläggen skriver Hemnets VD: "Vi är mottagliga för förslag och förbättringar. Kom gärna med konkreta förslag till support@hemnet.se"

  • Anders

    Johan - Om du vill ha större karta prova gärna vår kartsök www.booli.se/kartsök. Allt gott /Anders@Booli

  • Jonas

    Ja, samma sak har Boliga haft länge, men utan reklam http://www.boliga.se/kart :) Tjena @BooliAnders, läget?

  • Peter

    Haha, jag skrev faktiskt ett mail till support@hemnet.se komplett med omdesignförslag. Tyvärr fick jag ett platt svar: "Det är många som hört av sig och vi hinner inte svara alla personligen [...] bla bla". Nå ja, jag hade iallafall roligt när jag jagade upp mig i hemmets lugna vrå.

  • Peter

    Jag kollade lite i twitterströmmarna och snubblade över följande godbit, signerat HemnetVD: "Inte lätt att vara VD på Hemnet :) men ytterst är jag ansvarig. Design och smak varierar ju som alla vet. Själv så är jag nöjd." http://twitter.com/hemnetvd Alla kommentarer är överflödiga.

  • 5 tips till Liseberg « inUseful

    [...] och andas användbarhet. Vi kan inte stoppa oss ens på fritiden! Vi har tidigare utvärderat Hemnet och Voddler och nu i semestertid har turen kommit till [...]