Nya regionchefen i Stockholm: ”Det man gör måste ha en mening”

Ola Nilsson

Den nya regionchefen på inUse Stockholm är tydlig inför framtiden. Vad gäller projekt, hållbarhet och – för all del – hela livet.
– Det man gör måste ha en mening, säger Jonas Ehrling, som tillträdde bara dagarna innan jul.

inUse söker fler medarbetare – kolla vem vi söker!

inUse har en tydlig riktning mot hållbarhet. Projekt ska passa på många fler plan än bara ekonomiskt. Och den nya regionchefen i Stockholm är inte bara lämplig i och med detta. Han tar det vidare.

– Det man gör det måste ha en mening, jag dras till uppdrag som har nån form av samhällsnytta, säger Jonas Ehrling.

– Jag har jobbat bland annat med frivilligorganisationer, med att hjälpa dem att förbättra deras förutsättningar, som att exempelvis förbättra insamlingar. Såna saker är viktiga för mig. Det måste göra skillnad. Ju större skillnad de gör desto mer är jag intresserad av att hålla på med dem.

Kommer från HiQ

Jonas Ehrling kommer senast ifrån HiQ. Han har gedigen erfarenhet av affärsstrategi och att bygga upp arbetsgrupper. Och förutom hållbarheten finns det fler grundelement som klickar i väl vad gäller inUse, vad gäller själva arbetssättet. Ett sätt att tänka och förhålla sig till saker, vilket började tidigt.

– En sak som påverkat mig mycket var när jag startade en kurs i kvalitetschefsledning i norra Sverige. Den blev så bra att jag såg till att gå den själv. Och där var jag den enda tjänsteproducerande företagsrepresentanten, alla andra kom från tillverkningsindustrin. Där jobbar man med ständiga förbättringar av processer – jag tyckte verkligen om det systematiska sättet att jobba med faktabaserade förbättringar. 

– Jag använde det sen när jag lade upp förstudier som projektledare när jag jobbade på digitalbyrå. När webbanalysen dök upp såg jag direkt att det var precis samma sak, enda skillnaden var att det inte var en produktionslina utan en digital process, det gick att applicera precis det tänket. 

– Man kan inte få goda idéer om man inte har bra data, det har över tid vuxit sig än starkare. Glädjen i att jobba med att fram nya lösningar från bra underlag är anledningen att jag tycker det är så fruktansvärt kul att vara på inUse för det är ju vad vi håller på med här.

En stor skopa hands-on

Digital kommunikation har varit ett fundament för Jonas Ehrling ända sedan han var med och startade upp kontor för MacMeckarna ”som Hyper Island idag”, en gång i tiden. Där fick man en stor skopa hands-on om digital utbildning och informationsförmedling.

– Det var intressant att komma ut med teoretiska kunskaper till MacMeckarna som var väldigt hands-on inom markadskommunikation- och medieproduktionsutbildning. De utbildarna jag jobbade tillsammans med, de hade erfarenhetsmässig kunskap, och kunderna vill veta ”hur gör man på riktigt när man jobbar med vektorgrafik” till exempel. Där insåg jag att den blandningen – teoretiskt och praktiskt – var något jag ville hålla på med.

Den arbetsbelastningen, det är inte smart att ha den om man har ett liv… Och det har man ju.

När vi sitter ner med den nya regionchefen och får bakgrunden till intresset kring det digitala och vilka företag han jobbat med blir vi nyfikna varifrån engagemanget kring det meningsfulla och hållbarheten kommer. Det visar sig bottna i personliga händelser.

– Alla förlorar nära och kära, men jag hade en period när jag blev av med en av mina bästa vänner, och samma år dog min pappa. Där nånstans började jag tänka väldigt mycket, det var inte bara därför, men det var en bidragande faktor.

– Jag fick senare, för två år sen, reda på att jag har en hjärntumör. Den är inte farlig, jag behöver ingen behandling, man håller bara koll på den. Just nu är det var tredje månad, en magnetkameraundersökning. Så jag påminns en gång var tredje månad att livet inte är för alltid. 

– Jag har fått hjälp att bli bättre på balansen i livet med närståendes bortfall och tumörbeskedet. Det har gjort om min mentala priolista rejält. 

– Ibland ska man prioritera familjen, inte jobbet. De första 15 åren av karriären… Den arbetsbelastningen, det är inte smart att ha den om man har ett liv… Och det har man ju.

Jag påminns en gång var tredje månad att livet inte är för alltid. 

Som anställd på inUse har man ett flertal goda förmåner. Friskvård, bra försäkringar, det finns en omtanke kring privatlivet.

– Så ska det vara. Om det inte är så på jobbet är det inte en sund arbetsplats.

Så hur ser framtiden ut i stort? Vad ser du som dina och företagets mål framöver?

– Det är till stor del att hitta spännande uppdrag till alla som jobbar på kontoret. Men det är inte ett en person-uppdrag – ska vi göra det riktigt bra, ska vi göra det tillsammans. Det gäller att hitta de uppdrag som gör störst skillnad för samhället, människor och uppdragsgivarens verksamhet.

Det är ingen hemlighet att inUse expanderar, inte minst i Stockholm. Jonas Ehrling har varit med om att utöka grupper tidigare. 

– Tillväxt i sig har inget egenvärde, men inom det vi håller på med så finns det en storlek som gör att det blir mycket mer komfortabelt. Har man en viss gruppstorlek så kan man ta lite större risk. Är man tillräckligt stor så tål man ganska mycket stötar.

Expansion utomlands

Expansionen inom inUse sker inte bara i Stockholm utan även utomlands.

– Elementet med internationella affärer som börjar komma till inUse, det är kopplat till min önskan att göra stor skillnad. Förhoppningen är att vi ska kunna hitta fler affärer där vi hjälper en hel stad eller en hel region att bli smartare. Exempelvis inUse i Denver, med hållbarhet och smarta städer-tänket, det som kan få stor effekt på många människors liv, det är spännande. 

Strax innan julgröten kokt färdigt har Jonas Ehrling satt igång på sin nya position. Och 2017 kommer saker att hända. Och det är med hjälp av någon som verkar ha hittat rätt.

– I alla år som jag jobbat som affärsutvecklare, projektledare eller säljare så är det de undersökande förstudierna som utmynnar i design, som ska uppnå affärsmål, som ska tillfredsställa användarna – det är det som är det roliga. Och det är vad inUse håller på med. Och det är ett jättefint företag med ett jättestarkt varumärke. Den här dedikationen att jobba med research, visualisering av resultat och jättefantastisk design baserat på det, och kopplingen till affärsmål, uppskattar jag väldigt. Och inUse har uppfunnit Effektkartläggningen som är branschstandard, det finns i DNA:t till bolaget. Det känns som att komma hem fastän jag inte jobbat här förut. Det är det som är anledningen till vad jag tänkte när jag fick erbjudandet – ”det här, det måste jag bara göra”.

inUse söker fler medarbetare – kolla vem vi söker!

Lämna en kommentar