Om Sydsvenskan skulle följa Murdochs exempel

Jon Karlsson

6a00d8341caafc53ef012875dee283970c De senaste dagarna har det varit mycket snack om att News Corp. (Rupert Murdochs medieimperium) och även andra nyhetsproducenter är på väg att ta bort vissa delar av eller samtliga av sina sidor från Googles indexering. Murdoch är sur för att han menar att Google tjänar pengar på det material som andra skapar.  Istället verkar det som att News Corp. skall sluta en exklusiv deal med Microsofts sökmotor Bing, där Microsoft får betala (?!) för att indexera News Corps. material. Mycket har skrivits om detta, det bästa kanske i Newsweek.

Vi har, som många av er säkert känner till, jobbat tillsammans med Sydsvenskan för att ta fram deras nya webbsida. Sydsvenskan har varit vänliga (och öppna!) nog att låta mig använda deras siffror från den föregående månaden för att illustrera hur idiotiskt Murdochs tänkande är. Skulle Sydsvenskan följa News Corps. exempel skulle konsekvenserna kunna bli följande:

Under den senaste månaden har lite mer än 1,3 miljoner besök på Sydsvenskan.se (eller 26,86 % av de totala besöken) kommit från Google. I genomsnitt tittar dessa personer på 3,24 sidor på Sydsvenskan.se. 1,3 miljoner * 3,24 = 4,2 miljoner sidvisningar som har genererats av trafik driven från Google. Låt oss anta att Sydsvenskan tjänar 12 öre per sidvisning (denna siffra är som sagt ett antagande från mitt håll, men jag tror ändå att det är en rimlig siffra). 4,2 miljoner sidvisningar á 12 öre blir totalt 505.440 SEK i månaden. Alltså mer än 6,06 miljoner om året.

Visst, säkerligen skulle vissa användare byta till Bing eller någon annan sökmotor som Sydsvenskan skulle sluta ett avtal med, men jag tror inte att den siffran kommer att bli extremt hög. Istället skulle nog de som sökte på Google hitta artiklar som skrivits av Sydsvenskans konkurrenter (både lokalt, nationellt och globalt) och driva trafiken till dessa sidor istället. Kommer Microsoft vara villiga att betala för det inkomstbortfall som Sydsvenskan skulle få i minskad trafik (ca 40 öre per klick in till Sydsvenskan)? Jag skulle inte tro det. Låt oss bara för sakens skulle säga att Microsoft var villiga att betala 5 öre per klick till Sydsvenskan (vilket jag tror är högst osannolikt), då skulle detta generera 65.000 SEK i månaden. Hur ska Sydsvenskan då tjäna in de resterande 440.440 SEK som behövs bara för att komma upp på samma nivå som man varit tidigare. Betalsystem säger ni då kanske. Ok, låt oss räkna på det då …

Under den senaste månaden hade Sydsvenskan 1,2 miljoner unika besökare. Även om detta inte är detsamma som unika individer som besökt sidan (jag räknas t.ex. 3 gånger eftersom jag läser Sydsvenskan i mobilen, på jobbdatorn och på min hemdator), men låt oss för enkelhets skull säga att det var 1 miljon faktiska människor. Vi använder Chris Andersons devis om 1/99 (1% av besökarna är villiga att betala för premiumversionen, medan 99% nöjer sig med den begränsade gratisversionen) för att räkna ut hur många som skulle vara intresserade av att betala för Sydsvenskan Premium online. 1% av 1 miljon är 10.000 unika besökare.  Bara för att komma tillbaka till samma intäkt som man idag gör med Google skulle det betyda att dessa 10.000 unika besökare var villiga att betala 44 SEK i månaden för denna tjänst (440.440/10.000). I jämförelse kan man säga att Aftonbladets Plus-tjänst kostar 29 SEK i månaden.

Jag har i detta räkneexempel heller inte tagit i beaktning den badwill som jag tror skulle följa med att införa betalkrav på visst material. Bara det i sig skulle säkert sänka trafiken en hel del på sajten.

Nej, jag tror inte att stänga ute Google är vägen att gå. Istället borde webbtidningar se till att bli mer relevanta i Googles träfflistor, för att på så sätt driva mer trafik. När de väl har användarna på sin sida handlar det om att få dem att stanna längre och tillfredsställa slumpvandrarbeteendet. Detta i kombination med, för användaren, mer relevanta annonser som ger bättre intäkter per sidvisning kommer höja nättidningarnas intäkter mer än alla betalsystem i världen.

Säga vad man vill om Google, men att driva trafik (och i det här fallet pengar), det gör de riktigt bra.

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Peppe Bergqvist

    Fast hans springande punkt är väl att Google inte på något sätt hjälper dem att få ihop besökarna i någon form av kategorisering. Detta då alla tidningar riktar sig till en viss målgrupp och det är till denna målgrupp som tidningens annonsörer riktar sig mot. Så utan en (eller flera) distinkta målgrupper så blir (hävdar Murdoch) annonsörerna mindre benägna att annonsera då de inte vet vilka de har att vända sig mot.

    Annonserna i en tidning är i nästan alla tidningar (dagstidningar iaf) en mycket större del än inkomsterna av prenumeration eller lösnummersförsäljning så det är av yttersta vikt att tidningarna kan få ihop målgrupper så annonserna kan rikta sin reklam. Så räknar man med detta i din kalkyl så tror jag inte

    Så hans kritik blir inte att Google driver trafik tror jag, utan att Google bara driver enskilda besök, inte en "prenumeration" som gör att besökaren kommer tillbaka.

  • Mabande

    Jag tror faktiskt inte det skulle vara några större problem för Sydsvenskan att ta 45:- / månaden för åtkomst till alla fullängdsartiklar och extrainformation (typ fler bilder o.dyl.). Att även koppla abonnemanget till extra interaktionsfunktioner som längre kommentarstextinmatning och att kunna kommentera på artiklar som är stängda för icke-betalande o.s.v. skulle också öka betalningsviljan.

    Hade gärna sett en siffra på hur många besök till SydSv som i dagsläget genereras av Bing / M$ :)

  • Rogeraberg

    Saken är den att USA och Sverige är helt olika marknader, det är skillnad att verka på en marknad med 9 miljoner och (snart) 309 miljoner, så att jämföra Sydsvenskan med Murdoch är som att jämföra jordgubbar och vattenmeloner.

    I Sverige slåss vi för att komma upp i en mängd besökare och sidvisningar som är lönsam, vilket vi inte gör och slänger därför in 3-4 banners (minst) per sida. Se bara på Aftonbladet.se.

  • Därför är det bra att känna sina användare «

    [...] någon månad sedan skrev jag ett inlägg om hur det skulle kunna gå om Sydsvenskan hade valt att följa Rupert Murdochs (eller News Corps) [...]