OnOff gör "personas"

Johan Berndtsson

I dagarna bläddrade jag igenom OnOffs senaste reklamutskick och såg att de använt sig av "personas" för att hjälpa folk att köpa rätt varor i julstressen. Visst, de är verkligen tunna och är kanske mer av kundsegment, men jag tycker ändå att det är ett intressant grepp. Halva annonsen nedan.

Onoff


Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Daniel Karlsson

    Personas har Onoff använt sig av länge. I synnerhet för att hjälpa folk att köpa rätt dator. Intressant hur som helst och ett trevligt initiativ, skulle dock gissa att dessa två personas inte bygger på vettig målgruppsanalys utan snarare ihop-pusslade stereotyper vilket ur ett personasperspektiv inte är det ultimata..

  • Mikael Sköld

    Att segmentera kunder i profiler/målgrupper/personor är som sagt inget nytt, men jag har en känsla av att det blir allt vanligare att synliggöra dem. Jag fick själv ihop tillräckligt många exempel för att blygsamt kalla det en trend för nån månad sedan. Och Spanarna i P1 talade tidigare i höstas om profiler som de nya stjärntecknen. Länkar på http://designafterthought.net/tankar/2008/12/profiler-delar-generationer.htm