På plats i Austin för hetaste webbkonferensen - SXSW

Mikael Zackrisson

Efter tjugotvå timmar resa är jag nu på plats i Austin, Texas för det som på några år seglar upp som en av de största internetkonferensen överhuvudtaget. South By South West, SXSW eller bara "South by", som den också kallas. Och då är det inte ens en renodlad internetkonferens, utan den började som musikfestival men har nu både interactive och film också.

Förra året kom nära 20 000 personer hit, och i år räknar alla med att den siffran slås. Hotellrummen är slut sedan länge och festerna i anslutning till musikprogrammet är så många att det blivit en egen affärsidé att hjälpa folk att hantera och svara på alla inbjudningar. Och på musikdelen ska Bruce Springsteen tala musikdelen, och hålla någon halvhemlig konsert på ett litet hak. Så stort är det.

För mig som intresserad av den digitala utvecklingen är det dock interactive-spåret som lockar. Många tunga namn är där, som Vic Gundotra från Google och Dennis Crowley, som lanserade Foursquare precis här för några år sedan. Själv hoppas jag lära mig mer om några av de trender som jag ser idag: mobila betalningar, diskussionen om innehållsstrategi, responsiv webbdesign, gamification och internet of things. Men mycket kommer handla om kopplingar mellan digitalt och musik och film. Spotify har till exempel hyrt ett helt hus i Austin där de kommer ha fester och konserter.

Interactive-programmet omfattas av drygt 1500 sessioner över fem dagar. Lustigt nog är SXSW:s officiella sajt rätt usel för att hitta rätt, men då finns det tjänster som Lanyrd i stället, som hjälper en se vilka sessioner som andra personer i ens  nätverk, t ex de man följer på Twitter, ska gå på.

Här är några av de favoriter som jag letat upp, och tänkte försöka gå på:

Designing for context

VI använder fler och fler devices, men också i olika sammanhang. Vad innebär det för de som designar sådana produkter? Hur får vi in kontexten i designen?

Fireside Chat with Vic Gundotra on Google+

Samtal om hur det gått för Google+ egentligen, och vad Google har lärt sig av projektet hittills.

Why Happiness Is the New Currency

Intressant om att de där stunderna av lycka som vi kanske definierar som själva kärnan i våra liv, de kanske inte enbart inträffar i "riktiga livet". Jag hoppas det kan handla om vilket sorts glädje vi kan uppleva i digitala kanaler, och hur den förhåller sig till vårt offlineliv.

Entertain or Fail: Brands As the New Publishers

Många tradtionella företag börjar bli sina egna mediehus, i stället för att köpa media kan de göra själva. Hur hantera den utmaningen?

Rude Awakening: Content Strategy Is Super Hard

Vad är den här trenden "innehållsstrategi" som alla talar om? Är det bara ett buzzword? Jag hoppas på en uppfriskande ifrågasättande session om hur man kan jobba med content strategy i praktiken.

Psychology of Narcissism & How It Affects Brands

Har vi blivit narcissister allihop som hänger på Facebook och twitter hela dagarna och söker bekräftelse? Hoppas på en intressant session om psykologin bakom våra social medier-beteenden, som kanske går lite djupare än den svenska studie som presenterades i veckan.

Music Apps Gone Wild

De hetaste nya apparna för musik.

The Payment Revolution is Coming: Welcome to Interchange Zero

Mobila betalningar kommer revolutionera sättet vi betalar på, tror många. Möjligheter för småföretag? Slipper vi bankerna stelbenta system?

The Attention Drug Wars of 2012

Jag hörde Linda Stone på Sime för några år sedan om "continious partial attention", om hur vi ständigt har uppmärksamheten på flera olika saker, men aldrig riktigt helt på något. Hon fångar som få de psykologiska implikationerna av den sociala webben.

Time Bandits: The Next Revolution in Social

Efter Facebook, twitter och nu senast incheckningstjänster som Foursquare, vad blir nästa sociala trend? I panelen Jyri Engeström, finländaren som startade Jaiku, och som fick hela svenska "internetbubblan" att twittra och facebooka-konversera redan innan Twitter och Facebook slagit igenom.

Create More Value Than You Capture

CSR-frågan fortsätter att vinna mark, trots att trenden funnit i rätt många år. Den här sessionen handlar om att företag måste börja sig själva som en del av ekosystem, samhällets ekosystem. Och i ett ekosystem handlar det om att både ta och ge, att skapa mer värde än du plockar ut ur systemet. Otroligt intressant.

Closer to One: Buddhism and the Internet of Things

Buddismen talar en interkonnektivitet mellan alla världsliga saker, både levande och andra. Med alla uppkopplade prylar är det nästan ditåt vi är på väg. Ser fram emot en intressant filosofisk diskussion med bland andra Sara Öhvall från Bonniers.

Crowdsource This! Harnessing the Crowd for Content

Alla vill bemästra konsten att få användarna att skapa innehållet på sajten eller i tjänsten. Med en av mina favoriter Jason Calacanis, som driver podcasten This Week in Startups.

 

Fotocredit: Aaron Strout. )

Lämna en kommentar