Playfulness som designdrivande egenskap

Olof Liliengren

Här kommer ytterligare en rapport från Olofs resa till Japan och konferensen SIGGRAPH Asia 2009.


Under fredagen hölls en presentation av Jussi Holopainen från Nokia Research där han förklarade hur hans research-team tagit fram ett designramverk, främst för mobilaapplikationer, byggt på ”playfulness” som designdrivande egenskap. Ramverket kallas ”Plex” (Playful Experience Framework) och bygger på att människans förmåga att leka är universellt och allomfattade.

Anledningen var att man tror att en hög grad av playfulness ökar användarens engagemang och att produkten/applikation man designat blir mer omtyckt. Man har inspirerats av framgångarna med Facebook och Twitter och vill hitta ett designramverk som kan stödja framtagningen av applikationer som inte bara har ett produktivt syfte, utan som även har ett syfte att berika användarnas liv och som ska vara roliga att använda.

Efter en intressant förklaring av bakgrunden där man utforskat vad lek betyder för människor beskrev Jussi hur hans team tagit fram den scrum-liknande designprocessen.  Arbetet hade inneburit litteraturstudier och teoretisk utforskning av idéerna men även kvalitativa studier och ”research through design”.  Teamet var nu beredda att starta kvantitativa studier och skapa designmönster som underlättar för designers att designa med playfulness.

Plex bygger på att man identifierat ett 30-tal begrepp kopplade till lek. Dessa fungerar som ett slags frö för idéer i kommande designsprinter. En designsprint förklarade Jussi som en veckolång period av strukturerad work-shop bestående av idéer, concept och skisser. Play-egenskaperna sträcker sig utanför traditionell user exeperience men man arbetar likväl hårt med traditionella usability-tester för att tillgodo se optimal kvalitet i resultatet.

Designteamets slutsatser var följande:

  • Playfulness ökar användarens engagemang
  • Kan göra produkter mer framgångsrika
  • Att det är möjligt att designa för playfulness
  • Ramverket stödjer att designa för playfulness
Videon nedan visar resultatet av en applikation där research-teamet använde sig av sig designramverk ”Plex”.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • wicsur

    Finns det någonstans en summering/rapport/video på engelska?

    Tror att budskapet kan vara rätt givande för det projekt jag håller på med just nu, men det gäller ju framför allt att kunna övertyga cheferna med väl-valda ord för att det skall kunna gå framåt.

    Tack i förhand /WS

  • Tobias Fors

    Grymt koncept, och på helt rätt spår. Tron att lek måste sorteras ut från allt som ska vara produktivt har gjort sjukt mycket skada i världen. När något är roligt håller vi ut längre, engagerar oss djupare och mår bättre. Tack för läsningen! /Tobbe