Presentation av juryn: Vi säger hej till Ingrid!

Jakob Rönnemalm

In och nominera på inuseuxaward.com Du som nominerar kan vinna biljetter till konferensen From Business to Buttons 2015 och vinnande lösning vinner biljetter för två personer inklusive flyg och hotell till konferensen UX London 2015.

De bidrag som enligt juryn uppfyller kriterierna för god UX går vidare till en final där juryn utser en vinnare, som är den beställare som skapat årets bästa digitala användarupplevelse. Vinnarna kommer att presenteras under hösten 2014.

Juryn består av 5 personer och vi tog ett snack med var och en av dessa för att höra om deras syn på bra UX!

ingrid-domingues

Vi säger hej till Ingrid Domingues från inUse! Ingrid Domingues (fd Ottersten) är kvinnan bakom metoderna Effektstyrning och Effektkartläggning (Business Impact Management & Mapping). Hon har också skrivit flera böcker om ämnet. Hennes specialitet är krav och mätbarhet, och hon har mer än tjugo års erfarenhet av att designa digitala upplevelser.

Vad är en riktigt bra användarupplevelse för dig?

  • Det är en tjänst som "bara funkar", jag leds rätt, får inspirerande tips och kan ångra mig. En bra användarupplevelse är som en bra vän a) finns till hands när jag vill, dvs pockar inte på uppmärksamhet, pratar inte i tid och otid b) hjälper mig när det har blivit fel c) hjälper mig att prestera bättre, i den takt som jag är mottaglig.

  • Och när jag efteråt reflekterar över den här typen av tjänster så inser man att utfärdaren (dvs leverantörens verksamhet) såklart också tjänar på det. En klassisk win-win!

Priset riktar ju sig till lösningar som är producerade i Sverige, men har du något bra exempel på en utländsk tjänst eller produkt som du tycker är riktigt bra?

  • Jag är förälskad i Kindle, som lät mig ladda ned en bok gratis i samband med att jag laddade ned Kindle till datorn för några månader sedan. Det visade sig att mitt MC hade gått ut, men det talade de om efter det att jag fått boken.

  • Självfallet hade det säkert blivit konsekvenser om jag inte gått in och ändrat kontouppgifterna, men gesten är precis den som lanthandlaren skulle gjort för dig. Snyggt!

Varför har du valt att engagera dig som jurymedlem i inUse UX Award?

  • Hur våra digitala lösningar fungerar påverkar alla i vardagen. Jag vill bidra till en bättre vardag och gärna -om det är möjligt- bidra till att öka medvetenheten om dessa frågor. Både i stugorna och på beslutsfattarnas bord

Fram till Midsommar kan du skicka in dina nomineringar till priset inUse UX award!

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Effektstyrning – erfarenheter och utblickar

    […] Ingrid Domingues, författare till boken Effektstyrning av IT och en av inUse-grundarna,  summerade vad som hänt senaste åren inom Effektstyrning och gjorde också en utblick i omvärlden. Hon berättade om små justeringar i själva modellen som alla syftar till en sak – att få bättre uttrycksmedel för att beskriva användningsperspektivet och användarnas behov. ”Då vi kan förstå de verkliga behoven kan vi vara riktigt innovativa”, säger Ingrid. Hennes utblick summerade en konvergens som nu man kan se inom management, marketing och agilrörelsen mot ett perspektiv där konsumenten har makten och där de som utvecklar tjänster måste förstå och styra mot att kontinuerligt leverera värdefulla tjänster. Ingrid berättade vidare att en ny bok med arbetsnamnet ”Effektstyrning i praktiken” är på väg  innan året är slut.  En bok för praktiker, med tips och praktikfall. […]