Quizboard: Kul frågespel med smidig registreringsprocess

Johan Berndtsson

Ett av de viktigaste uppdragen för oss som arbetar med design av interaktiva produkter och tjänster är att identifiera trösklar och sedan eliminera dem, eller åtminstone sänka dem så mycket det går. En av de största trösklarna är registreringsprocessen.

Statistik som visar hur många användare som faller bort i registreringsskedet är ofta nedslående. Även om man har en bra produkt, bra copy och bra bilder för att beskriva produkten. Den potentiella användaren är superkänslig. Blir tröskeln för hög så har du förlorat henne. Det finns fler bra produkter som ser lika aptitliga ut, eller så väljer användaren att helt enkelt göra något annat.

Jag gillar frågespel. Inte bara sådana som MIG-spelen, som vi var med och utvecklade för ett par år sedan, där personer på samma plats tävlar mot varandra. Utan också som ExQuizit och IMDb Trivia som man kan spela mot/med sig själv.

För några veckor sedan åt jag lunch med en fd kollega. Han tipsade om Quizboard. Som Wordfeud fast för frågesport. När jag startade spelet för att testa, blev jag positivt överraskad över hur snabbt jag som användare kom igång - något som annars brukar vara ganska meckigt när det gäller sociala on-line-spel.

När man startar Quizboard för första gången blir man bara ombedd att välja ett användarnamn. Om man väljer ett unikt namn så kommer man till direkt sidan där man startar en ny spelomgång.

Quizboard - Startskärmen ber om en enda uppgift

Huvudflödet i registreringsprocessen innebär alltså att spelet endast frågar efter ett användarnamn, och att användaren skriver in ett. End of story. Precis så enkelt som det skall vara.

Frågefeud - Frågar efter för mycket info up-frontSom produktdesigner gör man ofta misstaget att fråga efter alldeles för mycket information up-front - vilket gör att många användare går någon annan stans, eller gör något annat. Om man t.ex. tittar på en av Quizboards konkurrenter, Frågefeud, så måste man där ange användarnamn, e-postadress, samt lösenord (två gånger) innan man får komma in i spelet...

Även hos Quizboard finns det dock utrymme för förbättring. Om man som användare råkar välja ett användarnamn som inte är unikt, eller ett som innehåller otillåtna tecken så får man veta detta genom felmeddelanden. Det hade blivit bättre om man inte tillät användaren att mata in de otillåtna tecknen från början, och det hade varit bra om man som användare fick förslag på användarnamn om det man helst vill ha är upptaget. Men ett felmeddelande är så klart enklare och billigare att utveckla, och förhoppningsvis har utvecklarna koll på exakt hur många potentiella kunder man tappar på grund av dessa designval.

Det skulle förresten vara kul att se hur stor andel nya användare som försöker skapa användarnamn med otillåtna tecken eller registrera användarnamn som redan är tagna. Sådan data ger ofta en god indikation på när det är dags att investera i mer avancerade designlösningar.

Har du fler bra exempel på produkter och tjänster med en riktigt bra registreringsprocess? Berätta!

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Spel Freak

    Hej,

    Det är tyvärr inte längre lika populärt med quizspel. Det finns ett flertal tjänster idag där du kan göra egna quiz, men de flesta kräver en del tid från personen som gör dem. Problemet är nog att vi är vana vid att tänka för lite.

    Det funkar endast med quiz där du får alla eller nästan alla rätt. Annars blir folk lätt irriterade och lämnar spelet.

    Det är ett problem som är relaterat till generella övergången till tre optioner: like, dislike eller göra ingetdera. Samhället blir dummare...