Rapport från Webbdagarna 2010

Max Ljungqvist

Förra veckan var inUse (Max LjungqvistSofia KarlssonMalena HolmbergAnna Lundeborg) närvarande på IDG:s konferens Webbdagarna. Överlag en bra och givande konferens med flera olika spår för olika typer av besökare: marknadsföring på nätet, sök/affiliate, sociala medier, offentlig sektor, och e-handel. Här hittar du en lista på alla talare.

Vår känsla efteråt säger att:

1. 2010 är mobilt. 2009 var året för sociala medier och det märks att hypen har lagt sig något även om ämnet i sig fortfarande finns på mångas munnar. 2010 är istället mobilsajternas och -apparnas år, och företagen avsätter större delar av sina budgetar till just mobil utveckling. Alla tittar på iPhone/iPad, Android, och så vidare. Se även: http://www.idg.se/2.1085/1.305129/i-framtiden-star-mobilen-i-centrum

Folk antas surfa mer i mobilen framöver, och Apples iPad förutsägs av många slå igenom som den nya portabla surfdevicen. VIssa tror t.o.m. att den stationära datorn kommer försvinna inom några år och helt ersättas av mobila lösningar av olika slag.

Snappat upp:

"Ta en titt på människor när de promenerar nedför Drottninggatan. Bli inte förvånad om flera går runt och stirrar ner i mobilen samtidigt som de går"

"På tunnelbanan sitter i princip alla ungdomar och surfar på mobilen"

IDG berättade att de har ökat sin trafik på morgnar och runt lunch, men framförallt på kvällar, med hundratusentals besökare och sidvisningar per månad, sedan de lanserat en iPhone- och en Android-app av sin ordinarie webbplats. Därefter har trafiken ökat stadigt varje månad.

SF Bio satsar på mobila appar för att kunna se trailers och reservera/boka biljetter. Detta har enligt dem varit en smärre succé ur försäljningssynpunkt.

En "e-handelsguru", Urban Lindstedt, påstår att fler och fler människor blir benägna att handla via mobiltelefonen. Någon undersökning pekade på att ca 1 av 8 e-handlare kan tänka sig att shoppa via mobilen, och fler och fler e-handelssajter söker fungerande, mobila alternativ till den ordinarie webbplatsen.

2. Envägskommunikationen är död. Alexander Bard höll ett livligt, roligt och elakt tal om hur Internet förändrar samhället i grunden och är den största revolutionen i mänsklighetens historia. Igår hade kapitalister med stora plånböcker makten, idag är det nätokraterna (webbprofiler med tillgång till slutna nätverk och exklusiv information) som bestämmer.

Med andra ord har darwinismen gått online och dagens loosers är "30 åriga andrahandskonsumenter som äter potatischips framför Let's Dance och porrsurfar på datorn". Ditt värde som "divid" (den delade motsvarigheten till "individ") i dagens internetsamhälle handlar om vem du känner, eller vem du känner som känner någon annan. Ditt nätverk är ditt "själv" - eller "du är din kontaktlista".

Är du en alfahane eller -hona måste du vara "viktig" i webbsammanhang - så sluta spela golf, åka lyxkryssare, eller jaga fasan med höga byxor och rund hatt - och utöka istället ditt virtuella nätverk. Det gör dig (framgångs)rik och så får du ligga, menar Bard, som idag driver sajten liberati.se där bara exklusiva medlemmar får vara med och leka.

Se även: http://www.idg.se/2.1085/1.304754/envagskommunikationen-ar-dod

3. Internetbranschen växte/växer trots lågkonjunkturen. IT-företag, webbyråer, specialistbolag, osv. visar tillväxt trots att ekonomin varit dålig. Det tycks bero på en starkare vilja att satsa på att synas i olika digitala kanaler, plus att man inser att många satsningar ger ROI. Större webbföretag som Google, PayPal, Facebook, TradeDoubler, etablerar sig i Sverige även om marknaden är relativt liten - men viktig!

Vi önskar se fler svenska webbentreprenörer, på konferensen fick vi träffa tre av de få som finns. Nyckelordet här var att starta upp lokalt - men hela tiden tänka globalt.

Ett exempel var sajten jameslist.com (säljer/visar exklusiva prylar till rika människor, t.ex. fina bilar, dyra klockar, osv.). Sverige är en för liten marknad att kunna leva på, det är svårt att överleva här. Men intresset världen över är stort.

En majoritet av publiken trodde i en SMS-omröstning på ett ännu bättre 2010 (jämfört med 2009) vad gäller tillväxt i Internetbranschen.

4. Det viktigaste idag är att kunna leverera värde till sina kunder. Många framgångsrika aktörer tycks nu ha insett att envägskommunikation är passé - en snabbt döende kommunikationsform. Idag måste företagen sätta användarna i första hand och öppna upp för dialog - lyssna på sina användare.

Företaget Creuna sammanfattade fyra viktiga nyckelord som krävs för att lyckas på webben:

  • Effektivitet (det ska vara snabbt och enkelt och fungera bra)
  • Transparens (det ska vara ärligt och tydligt, använd oberoende källor, låt användarna tycka och tänka om din tjänst/produkt)
  • Dialog (det ska vara öppet, lyssna på/observera användarna först och prata sen)
  • Upplevelse (tekniken ska vara i bakgrunden/osynlig, kvalitet i användningen är A och O).
Se även: http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.305137/anvandarnas-makt-rader

Sverigechefen för PayPal pratade i slutet av en paneldiskussion om vikten av "usability och användarvänlighet". Man verkar ha förstått att detta är viktigare än man tidigare trott, och satsar mer pengar på det än tidigare. Det är mycket här som företagen kan skapa konkurrensfördelar - i att förbättra användningskvaliteten.

I övrigt var det lite blandat innehåll. E-handelspåret handlade mycket om tips och tricks för att sälja mer på webben. Två nyckelord var webbanalys och nära kundkontakt/skapa personlig kontakt med sina kunder.

ByggMax hade tillsammans med webbyrån Cloud Nine gått från vattenfall, till agilt, till lean production - med andra ord motsvarande metod som japanska biltillverkare gör = ständiga, små förbättringar. Webbanalys är på mångas munnar. Testa regelbundet olika lösningar, gör små justeringar av sajten, mät skillnaderna, och se antalet "conversions" (antalet köp/registreringar) öka över tid. Big bang-teorin fungerar inte på nätet, dvs. konstruera inte om hela din e-handel och släng ut en helt ny sajt - finputsa istället den befintliga sajten "i oändlighet".

Klädföretaget Mandel Design satsade på att ha en blogg-liknande e-handel med nära kunddialog. De omsätter ca 17 miljoner per år och har stora framgångar genom detta enkla koncept. Ännu mer intressant: de annonserar inte på nätet! Tricket är att låta kunderna vara medskapare av innehållet i butiken, genom att kommentera på framtida plagg som butiksägaren funderar på att ta in. En 80-årig dam hade rest från Stockholm till Mandel Designs fysiska butik i Göteborg, och sedan tillbaka, endast för att hon tyckte deras sida på "det här Internätet" var så fin. Ett kul tecken på att man kommit nära sina kunder :-)

Lämna en kommentar

1 kommentar