Rätt information på rätt plats

Johan van Ketwich

De flesta livsmedelsbutiker är olika. De bygger visserligen i många fall på ett antal grundläggande principer om att ha t.ex. mjölk längst in och godis vid kassorna, men den övergripande layouten skiljer ändå. Naturligtvis för att förutsättningarna i lokaler och annat skiljer. Denna olikhet gör det svårt för de flesta av oss att hitta.

Nk

En butik med ovanligt tuffa förutsättningar för sin lokal är saluhallen på NK i Stockholm. För att ge sina kunder åtminstone en liten chans att hitta rätt bland vindlande gångar och en vanligtvis kryptisk varukategorisering har de helt sonika monterat en liten karta på kundvagnarna.

Trevligt.

Än så länge får du dock själv lista ut var på kartan du är. :-)

/Johan van Ketwich

PS. Ett utmärkt litteraturtips på ämnet är Why we buy av Paco Underhill. DS.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Igor J

    Eler så gör man liknande IKEA struktur där man här både har pilar som visar vart man ska gå men även vad man kan förvänta sig hitta där. Pil höger godis. Sen är frågan om den här befintliga kartan även finns på korgarna och inte enbart på kundvagnarna?