Reklambyråer vs. UX-byråer

Jon Karlsson

I torsdags skrev Peter Merholtz en bloggpostAdaptive Paths hemsida där han tog ut sin frustration över reklambyråers sätt att arbete med UX-relaterade frågor.

The thing is, these agencies do not come at user experience from an honest place. Ad agencies, in particular, are soulless holes, the precepts of whose business runs wholly contrary to good user experience practice.
Det är verkligen ett blogginlägg utan pardon och när jag i fredags morse satt och läste det väntade jag bara på att det skulle komma en slutkläm i stil med: "Ja, nu har jag fått ur mig den ilska jag känner över många reklambyråer som agerar inom UX-fältet. Jag menar dock inte att alla är 'själlösa hål', utan självfallet finns det reklambyråer som gör bra saker också ..." och så vidare. Men det avslutet kom aldrig. Det öppnades aldrig upp för en dialog om hur vi som agerar inom UX-fältet behöver jobba tillsammans med reklambyråfolket för att göra fantastiska saker ihop. Alla reklambyråer var hjärtlösa giftspridare som behandlade sina kunder som får och sina anställda som kreatur. Punkt slut.

Kommentarerna lät, som ni säker kan gissa, inte vänta på sig. I skivande stund är det 92 kommentarer på bloggposten och ett stort antal svar i form av andra bloggposter (läs t.ex. svar från: Nick Gould, Rick Webb, Abby Covert, Aiden Bordner, Cennydd, Alexander Koene). Flera anställda på Adaptive Path har också gett sig in i debatten.

Personligen tycker jag att inlägget är intressant eftersom det skapat en väldig debatt kring ämnet. Jag tror också att många som jobbat inom vårt område och har erfarenheter från att jobba i eller med reklambranschen säkerligen känner igen sig i flera av de sakerna som Peter tar upp i sin bloggpost (även om det känns som att han skriver den mycket för att de tappat affärer till just reklambranschen). Men det betyder inte att alla reklambyråer är, som Peter så "diplomatiskt" uttrycker det - själlösa hål. Båda discipliner har saker att lära av varandra och att vi står och kastar skit på varandra hjälper nog igen i längden.

Vad säger Ni? Håller ni med Peter Merholtz i hans kritik? Hur kan vi bli bättre på att jobba ihop över disciplinerna? Diskutera gärna i kommentarerna!

[Update] Peter Merholtz har nu kommit med ett ordentligt svar på kommentarerna, tidigare har han bara nämnt att ett svar skulle komma. Han vidhåller fortfarande sin syn på reklambyråerna, även om han ångrar sig lite för att han kallade dem "själlösa hål". 

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Jonas

    Mycket som han skriver är bra, men det känns som att det hela är lite väl svartvitt. Att hela UX-branschen skulle vara helgon och världsförbättrare medan reklambranschen är hornprydda försäljare känns lite väl enkelt.

    Jag tror nog att pengarna måste rulla in inom UX också.