Så gör man 135 000 användare lyckliga

Ola Nilsson

135 000 användare med spretiga önskemål från 25 multinationella stora bolag. Varje sak som går fel kostar enorma summor.
Läs om hur inUse hjälpte Boeingföretaget Jeppesen med att få till en smart mobillösning för ett oerhört komplext system.

Har ni också ett projekt som behöver utvecklas – kontakta inUse!

Företaget Jeppesen, som ingår i Boeingkoncernen, har sedan lång tid tillbaka tillhandahållit optimeringssystem för piloter och kabinpersonal. Med 350 personer världen över tillgodoser de stora flygbolag som Lufthansa, Delta Air Lines, KLM och Emirates med detta. Piloterna och kabinpersonalen har kunnat logga in på en dator och sett sina scheman, önskat hur de vill att kommande schemaperiod ska se ut och bytt pass sinsemellan. Allt med hänsyn till arbetstidsregler, hotellbokningar, destinationspreferenser och kompetenser. Flygbolagen abonnerar på en kärna av mjukvaran och man kan uppgradera allt eftersom. 

Vi fick så extremt mycket tidig feedback

För ett tag sen insåg Jeppesen, och inte minst Product Manager Susanne Höffkes, att det var dags att ta ett nytt steg. Det handlar ju – milt uttryckt – om folk på resande fot, så man förstod att det var viktigt att få systemen ut på telefonerna. Och så måste slutanvändarna vara riktigt nöjda. De 135 000 piloterna och kabinpersonal är ju grunden till alltsammans. För att lyckas med dessa saker tog man hjälp av inUse, för design och grafisk form.

På många sätt var detta ett nytt grepp för Jeppesen. Dels att det handlade om en ny plattform, från desktop till mobile first-tänket, och dels skulle man ta till sig inUse sätt att arbeta med användningstester hos slutanvändaren och att arbeta med skisser.

Bilden: Till vänster, äldre plattformen, till höger den nya.

– Första gången vi testade pappersskisser på piloter så tänkte jag att det här kommer aldrig att gå. De kommer tycka att det är jättetorftigt. Men så sa interaktionsdesignerna ’Jodå, det kommer gå, vi kör ett scenario och så får vi dem att tänka var de skulle klicka om de skulle göra nåt speciellt’. Och polletten trillade ner så fort hos de här användarna, vi fick så extremt mycket tidig feedback, säger Susanne Höffkes, Product Manager på Jeppesen.

– inUse har varit med och förstått de här användarna och lärt oss och våra kunder hur man kan jobba med skisser bland annat.

Det har varit omfattande tester. Uppskattade tester. Givande tester.

– Vi har kört riktiga möten med besättningarna, crew. Vi har flugit in piloter och kabinpersonal från olika bolag till Göteborg. Vi har haft 15 olika flygbolag som har varit med och aktivt påverkat processen. Min mission är att göra ett standardsystem som grafiskt sett passar alla flygbolag i hela världen, säger Höffkes.

Det kan inte nog sägas hur många detaljer det finns att ta hänsyn till. För väldigt många användare. På väldigt många platser. Där allting kan ändras hela tiden.

– Blir det en kaosdag med snö i London måste man planera om, du kanske skulle till Miami men hamnar i Singapore, då måste man kommunicera med crew. 

Nån vill åka just till New York, nån annan vill åka långa slingor, nån vill få till en golfvistelse med en kollega, nån vill börja jobba efter klockan tio på morgonen. 

– Ibland vill alla samma sak, alla 4000 crew. Alla vill åka till New York och vara lediga över jul.

Man uttrycker sina önskemål i form av bud, i ”Crew Bid” varje månad, strax innan schemat för den månaden skapas.

Skulle något gå fel, så pass att det i slutändan av processen skulle fattas personal för ett enskilt flygplan, är det allvarligt. Det kostar pengar. Väldigt mycket pengar. Flygbolag kan gå i konkurs på kort tid om flygplanen inte kommer i luften.

– Så fort crew missar att vara i tid, då måste man ta standbycrew och när du har slut på standbycrew så kan du inte flyga. Det kostar jättemycket.

Ytterligare release tidigt på det nya året

Med optimeringsdelarna av systemen tas allt om hand. Rättvisefördelningssystemet ser till att fördela så rättvist som möjligt och nu – med den nya mobila designen a´la inUse – kan det presenteras smidigt i pilotens eller kabinpersonalens telefon. Inte minst är det smidigt i den del som ännu ett litet tag väntar på att släppas. Den så kallade bytesbörsen eller ”Trip trading” med resor för piloter och kabinpersonalen.

– När er fiffiga design föll på plats var det helt magiskt. Applikationen hade kalender och schemat och med er briljanta idé behövs det bara läggas till två vyer. Det här är extremt roligt att se och kunna visa det. Det hade vi aldrig fått fram utan endusertest, det är komplext på baksidan, men det har verkligen fallit på plats.

– Ni har gjort den så extremt enkel interaktionsmässigt så den är superkul att visa för folk – för folk tappar bara hakan, säger Susanne Höffkes.

Här hittar ni fler kundcase där inUse gjort stor skillnad!

Lämna en kommentar