Så lyckas du med din Iphone-app

inUse Experience

”Gör ett program som drar nytta av att användaren alltid har med telefonen, att den har telefon, gps och multitouch.” Det är det viktigaste tipset som Ny Teknik vidarebefordrar i en artikel om utveckling av mobila appar.

Ny Teknik sammanfattar utvecklingen för Iphone och liknande enheter så här:

”I dag finns nästan 150 000 appar att välja på i Apples programbutik App Store. Sedan starten har över 3 miljarder nedladdningar gjorts. Analysföretaget Gartner spår att världens mobilanvändare kommer köpa mobilprogram för 46 miljarder kronor – bara i år.” Imponerande siffror.

Johan Berndtsson från Inuse är en av de som uttalar sig i artikeln.

– Just nu har uppdragen ofta ett marknadsföringsfokus. Med ett Iphone-program visar kunderna att man är med. Men mer och mer går det mot att erbjuda nytta, som ett sätt att behålla gamla och locka nya kunder, säger han.

Han berättar också om en av lärdomarna han dragit i arbetet med Iphone, Ipad och liknande touchscreen-enheter. ”Avsaknaden av fysiska knappar i kombination med en bra bildskärm och ett förhållandevis lågt pris gör den attraktiv också för annat än konsumentapplikationer.”

Johan Berndtsson har skrivit om utveckling för Ipad på Inuseful-bloggen:

App-tipsen som Ny Teknik delar med sig:

  1. Gör ett program som drar nytta av att användaren alltid har med telefonen, att den har telefon, gps och multitouch.
  2. Se till att förpackningen är snygg, att det ser bra ut på skärmen.
  3. Ha gärna kopplingar till sociala nätverk, så att användarna indirekt kan tipsa sina vänner om spelet.
  4. Hoppas på turen.

Lämna en kommentar