Så övertygar du chefen

Sara Doltz

Vill du gå på From Business to Buttons men har ingen egen budget? Har du en chef som vill ha all fakta på bordet innan hen tar beslut? Var lugn, vi har alla argument du behöver för att övertyga chefen, vilken typ av person hen än är. Här kommer ett antal förslag för att argumentera genom hela samtalet.

Så, du vill gå på From Business to Buttons men måste övertyga chefen om hur bra konferensen är? Kanske är det inte helt enkelt om hen inte förstår värdet eller ens ämnena på konferensen. Här kommer därför ett batteri av argument som kan hjälpa dig framåt:

Basen:

– Visst är det smartare att låta världens skarpa hjärnor åka till mig än tvärtom. Här får jag chansen att höra intressanta föredrag utan att behöva åka på konferens i USA. De här föreläsarna är sjukt sällan i Sverige.

– Två av workshopparna är på lördagen. Så om jag väljer en av dem kan jag gå på min fritid, och då behöver du bara betala själva avgiften, inte för tiden jag är borta. Okej?

– Jag har fått reda på att de som varit på FBTB säger i utvärderingen att man får med väldigt hands-on kunskap som man kan använda direkt på måndag morgon. Det är ju strålande!

– Jag har sett en lista på vilka som kommer att gå och det är designers, produktägare, mellanchefer från bland annat: Ericsson, Avanza, Bolagsverket, Mindcamp, Vattenfall, Systembolaget, Migrationsverket, IKEA, Electrolux, Avida Finans, Studentlitteratur, KI, Sveriges Radio, Betsson, SL, Mittmedia, Västra Götalandsregionen, Tactel, SEB, Cambio Healthcare Systems och Biotage. Det finns en risk att vi halkar efter om vi inte går!

När du tagit igenom dig basen – beroende lite på vilken av punkterna du tror att din chef går igång mest på – är det dags för knocken. Då tar du fram det tuffa artilleriet, välj vilken utmaning som passar bäst in på din organisation:

Att lösa ett specifikt problem:

– Jag hörde att Jeff Veen, som skapat flera framgångsrika företag, och hjälpt många andra, som Adobe, Wordpress och Medium, ska prata om hur man skapar framgångsrika team. Hur man bygger effektiva inhouse-organisationer. Det skulle verkligen gynna oss nu när vi vill bygga en egen, bättre, UX-organisation.

– Visst tycker du också att det är svårt att hitta på vårt intranät? Och till och med på vår webb? Abby Covert, en av världens främsta informationsarkitekter kommer till Stockholm i mitten av april. Hon är oerhört konkret och har riktigt bra tankar om hur man skapar informationsarkitektur som håller över tid.

– Du, som är min chef, vet ju hur fruktansvärt svårt det kan vara för oss att få igenom våra designförslag, trots att de är oerhört väl underbyggda och skulle leda till grymt mycket bättre resultat för hela verksamheten. Jag har hört att Simon Bennet, en "guru" inom den agila rörelsen, har väldigt mycket bra att säga om detta. Han har bra tips på hur man hanterar makt och politik i organisationer som vår. Om så hans föredrag hjälper oss att få igenom bara ett enda förslag till och minskar risken för att jag får magsår, så skulle det vara värt investeringen.

– Nu när tillgänglighetsfrågorna kommit ännu högre upp på agendan, i och med den nya lagstiftningen, borde vi passa på att bli bättre på detta. Patricia Moore som i princip skapade området på 80-talet kommer till FBTB för att ge sin syn på vad tillgänglighet verkligen handlar om idag. Det är ett bra tillfälle för oss att lära oss av en av de allra bästa.

– När man tänker på det handlar egentligen allt, eller i alla fall väldigt mycket, om att åstadkomma beteendeförändringar hos våra kunder/användare. Särskilt för oss som har vår kärnverksamhet på webben. Eller hur? Susan Weinschenk, som bland annat skrivit boken Neuro Web Design, kommer att ge konkreta tips kring hur man kan designa för att påverka människors beteende. Både i sin föreläsning, och sedan i en fördjupande workshop som heter ”Design For Engagement: How to design so people take action”. Egentligen borde vi åkt på hennes föredrag även om det varit i USA, men det hade så klart blivit mycket dyrare...

Har du försökt med allt och ingen funkar? Då finns det bara en sak kvar att göra. Namedroppa med Al Gore eller Facebooks chefsdesigner Margaret Gould Stewart!

Namedropping:

– Vi som designar lösningar, stora som små, dag ut och dag in, har ju verkligen möjlighet att påverka människor i sin vardag och samhället i stort. Vi borde ta chansen att inspireras av Al Gore när han kommer till Sverige. Ingen politiker har drivit frågorna hållbarhet och teknikutveckling så hårt som han och ingen har fått lika stort genomslag. Det här är ett utmärkt tillfälle för dig och mig chefen, att få lite inspiration tillsammans, och fundera på hur vi skulle kunna utveckla vår verksamhet i den här riktningen.

– Chefsdesigner på Facebook kommer. Över en miljard användare. Vi är ju en bit därifrån (he he), men visst borde vi också lära oss av de bästa? De som har fått störst genomslag av alla under de senaste tio åren? Deras Director of Product Design kommer till Sverige i april, och jag tror vi kan lära oss mycket av henne för att lyckas bättre med vår produkt/tjänst.

Lycka till! Hoppas vi ses på FBTB i april.

Lämna en kommentar