Sex beprövade principer för att påverka andra med UX

Mattias Hallberg

Vill du få användarna att göra som du vill, samtidigt som du ger dem en fantastisk upplevelse?

Roberto Cialdinis bok Influence gavs ut 1984 och har haft stor betydelse särskilt inom marknadsföring och försäljning. Cialdini har genom att observera framgångsrika personer i olika branscher och gå igenom vetenskapliga studier, identifierat sex grundläggande principer för hur man kan förändra människors attityder och beteenden.

Bokens teser har visat sig hålla över tid och den har legat högt på försäljningslistorna sedan den släpptes. Principerna används i sammanhang där det är viktigt att övertyga andra, det vill säga nästan överallt.

Så, vilka är principerna och hur kan man använda dom inom UX?

Reciprocity

Sedan vi var apor och plockade insekter från varandras pälsar har reciprocitetsprincipen varit hårdkodad i oss. Om du får en present av en kompis som du inte köpt en present till, så drabbas du av starka obehagskänslor. Reciprocitetsprincipen innebär att när någon ger oss något, även om det är något litet och obetydligt, så är instinkten stark att återgälda.

Ge alltid användaren nytta innan du ber dem om något. Jag skapar gärna ett konto på en sajt efter att jag använt den länge, och förstått nyttan. Innan dess vill jag inte tvingas till det.

Social proof

Vi är ett extremt flockdjur, en av våra starkaste drifter är att inte hamna utanför gruppen. Vi gör nästan vadsomhelst för att inte sticka ut.

Berätta för användaren vilket val andra har gjort. Highlighta populära alternativ om du driver en e-handel, eller visa upp omdömen från dina kunder. Berätta hur många som har signat upp till ditt nyhetsbrev eller hur många nöjda kunder du har.

Netflix använder självklar social proof för att få dig att binga en serie till.​

Commitment

När vi bestämt oss för något gör vårt behov av en konsekvent självbild att vi inte gärna ändrar oss.

Gör det lätt för användaren att “få in en fot”. Dela upp flöden i många små steg och gör det första steget så litet och enkelt att genomföra som möjligt. Tydliggör var i processen användaren befinner sig.

På Hillary Clintons kampanjsajt använde man ett mycket litet åtagande - att klicka i att man håller med om ett påstående - för att skapa en känsla av gemenskap hos användaren.

Authority

På gott och ont är de flesta av oss följare. När personer vi har stort förtroende för uppmanar oss till något så är det svårt för oss att låta bli. Det finns en anledning till att restauranger gärna sätter upp bilder på kändisar som har ätit där.

Var tydlig med sådant som skapar trovärdighet. Utmärkelser, medlemskap i branschorganisationer, betyg på ratingsajter - exponera det på kritiska platser, till exempel på en plats i ett köpflöde där många hoppar av.

Liking

Personer som vi gillar och som gillar oss har stort inflytande på oss. Det är dessa personer vi gärna skapar en relation till som vi vill upprätthålla och utveckla, och då vill vi följa deras exempel.

Ha ett personligt tilltal i rubriker och på knappar. Gör det lätt att komma i kontakt med en riktig person. Var transparent med vilka som finns “behind the scenes”, använd gärna bilder och videos för att skapa en personlig koppling.

Scarcity

När något håller på att ta slut så rusar vi för att få tag i det, det handlar om ett psykologiskt fenomen som kallas förlustaversion, rädslan för att bli av med en möjlighet är starkare än viljan att få något.

Exponera begränsad tillgång eller tid tydligt: Bara 12 timmar kvar! Snart slut! Använd gärna nedräkningar och grafiska representationer, till exempel ett tårtdiagram eller en klocka.

Datingappen Bumble ger dig bara 24 timmar att börja chatta med en match, och illustrerar tydligt att nedräkningen pågå.

Vill du lära ännu mer?  Spana in kursen om hur du kan Designa för beteendeförändring.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Kim Dahlroth

    😀