SJ - Ge mig en bättre helhetsupplevelse!

Johan Berndtsson

Jag gillar SJ. Jag gillar att åka tåg, kommer oftast fram i tid, och får alltid bra service. Både på tågen, i telefon och på twitter. För att minska vår egen interna administration tänkte jag nu bli lite ordentlig, och börja använda SJ:s företagssidor när jag reser, men efter 2 minuter vet jag faktiskt inte om jag orkar... 

Efter att ha klickat runt lite inser jag att det här skulle kunna bli en hel artikelserie, eller en roman. Men jag nöjer mig med ett enda exempel. Åtminstone den här gången.

Som miljardkoncern måste man 2013 ha koll på hela upplevelsen. Man kan inte försaka de digitala kanalerna, och man får t.ex. inte ha en navigering där användaren varje gång hon skall köpa en resa (1) först måste läsa om hur enkelt och smidigt (2) det är att boka resan, innan hon faktiskt kan göra det.

SJ Företag - Boka resa

För det första blir det så klart onödigt krångligt att ta sig fram till sidan där jag kan köpa resan. För det andra är det aldrig OK att tala om för användaren vad hon skall känna. Tanken är ju så klart att jag som kund skall uppleva att det är enkelt och smidigt att köpa resan, men just nu är den känslan ganska långt bort.

Fast det var ju snällt att de inkluderat en utskriftsvänlig sida. Man vet ju aldrig när andan faller på. Liksom...

Äsch. Sorry... Man kan så klart skoja om det. Men faktum är att det inte är särskilt svårt att på riktigt kartlägga hur man kan skapa en enkel och smidig upplevelse för (i detta fall) affärsresenärer i alla kontaktpunkter, inklusive de digitala.

Så, @SJ_AB... Är det inte dags att fixa en schyst helhetsupplevelse värdig Sveriges bästa tågoperatör?

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Anders Wengelin

    När jag loggar in – både som privat SJ PRIO-medlem och med företagets konto – så möts jag faktiskt av en bokningsprompt ("Köp resa") direkt innanför inloggningen.

    Men tro mig, jag skulle också kunna bidra till artikelserien. Det som stör mig mest är att de på så många ställen gör avsteg från förväntat beteende i gränssnittet. Knappar, formulär och menyer som beter sig konstigt. Antagligen på grund av ohälsosamma doser skript.

  • John

    Jag stör mig på att jag inte lyckas klura ut när och hur jag kan köpa resor med mina innestående Priopoäng. Det finns en lathund som visar en skärmdump på hur det kan gå till, men den vyn ser annorlunda ut för mig (trots att jag är inloggad). Sj.se är riktigt svårjobbad.

  • Johan Å

    Som tågpendlare sedan några år har jag samlat på mig exempel som skulle få Sagan om ringen-trilogin att likna en lättläst broschyr. Enbart de senaste 24 timmarna har jag fått lära mig att:

    mitt kort som det står SJ Regional på inte är ett SJ-kort, utan ett TIM-kort där jag inte alls har samma möjligheter till att boka biljett.

    SJ kan utan info ändra tåg-sort vilket gör att en månadsbiljett inte är giltig på en avgång där den funkade dagen innan. Vid grundlig undersökning visade det sig att det hade gått att åka med biljetten - problemet var bara att konduktören inte hade fått info om det.

    Vid två samtal till SJs kundtjänst fick jag helt motstridiga råd om hur jag skulle lösa en platsbokning med tidigare nämnda biljett...

    Det känns som att det spretar väldigt i hur SJ hanterar ändringar - högerhanden vet inte vad vänsterhanden gör. Och huvudet säger en tredje sak.

    Så Johan, när du får SJ att vilja genomföra projekt tjänstedesign - och kolla på helheten - ställer jag gärna upp i målgruppsintervjuerna :)

  • Stefan Holm

    Jag har pendlat nu i över 15 år söder om Mälaren till Stockholm. Har det blivit bättre? Nej, knappast. Listan kan bli lång. Att hitta informationen om tågförseningar på SJ:s webb är ingen enkel sak. Tre snåriga klick för att få se att hälften av mina avgångar är inställda ökar verkligen inte mitt förtroende. På ett kommunalt möte för några år sen med SJ:s informationsansvarige förklarade man att huvuduppdraget vara att transportera personer från A-B, inte att serva kunderna.

    Att sen läsa om att de ökat punktligheten från 87 till 90 procent, när jag samtidigt vet att de numera valt att öka kriteriet för en försening till 15 minuter från tidigare 5, samt att de plockat bort alla inställda tåg från statistiken får mig inte att hoppa högt av glädje för SJ:s förträfflighet.

    Att jag dessutom får böta om jag inte registrerat mitt månadskort (med obegränsade resor) innan avresan. Detta endast på grund av att SJ vill ha in resestatistik får mig att slita mitt hår. Det lilla som finns kvar efter 15 år pendlande.