SJ:s nya internetbokning: Men, hur kunde du vara så förvirrad?

Johan Berndtsson

Fredag 21/3. Så, nu skall vi se, vad var det mer jag skulle göra. Just det. Boka biljetter till Stockholm... www.sj.se...

Aha, nytt gränssnitt. Lite webb 2.0. Snyggt. Känns tydligare än det förra. Ja, ja. Får kolla på det mer i detalj senare. Från Göteborg, till Stockholm, tisdagen den 25/3, onsdagen den 26/3...

... 5 minuter senare ...

Sådärja. Vad var det mer jag skulle göra...

Tisdag 25/3. Fantastiskt. På tåget i god tid. Hmm... konstigt. I mitt SMS står att jag skall åka till Stockholm imorgon, och till Göteborg idag. Men jag är ju i Göteborg nu, och skall till Stockholm. Fan!

- Ursäkta mig konduktörn. Det har blivit lite fel när jag bokade. På något sätt har jag fått en bokning Stockholm - Göteborg tor, istället för tvärtom.

- Men, hur kunde du vara så förvirrad?

Ja. Det kan man väl fråga sig. Kanske är det jag som har gjort fel, men i så fall har jag lyckats överlista systemet. För när jag nu i efterhand försöker rekonstruera situationen så går det inte. Jag kan helt enkelt inte välja en återresa som ligger före avresan i tiden.

Sj_igen

Det är naturligtvis bra med denna typ av begränsningar i användargränssnittet (hurra!), men icke desto mindre är jag nu 782:- fattigare, och fast i Hufvudstaden till sena kvällen...

Hur gick det här till?

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  • Emma

    Jag har faktiskt nyligen lyckats med samma sak, fast jag upptäckte det innan jag slutförde bokningen. Vet inte heller hur jag lyckades, men nåt fel är det!

  • Igor Jovic

    Krångel med SJs webbplats är inget nytt, om det inte är krångel A så är det krångel B och om det inte är krångel B så är det som i ditt fall krångel X.

  • Peter H

    Om ni tycker det är krånglit ska ni testa att boka en specifik plats på ett X2000-tåg. Mycket olustig upplevelse. Det kan inte vara så att du gått bakåt till förstasidan som 'default:at' till Sthlm som utgångspunkt (sabla majoritet!)? Tror jag nästan råkade ut för det sist... Men det finns inga ursäkter, bara spöstraff!

  • Johan Berndtsson

    Som grädde på moset hade någon vänlig parkeringsvakt lappat bilen, eftersom jag nu inte hann tillbaka innan parkeringstiden gick ut. Blä. Peter. Jo så kan det faktiskt ha varit, jag tror nämligen att jag fick en time out eftersom jag påbörjade bokningen, sedan blev upptagen med något annat, och återupptog bokningen en halvtimma senare... Skall bli spännande att höra vad SJ säger när jag begär ersättning för min biljett.

  • noone

    varför ligger tiden FÖRE datumet på SJ:s sida? och varför kan jag inte TABBA mellan fälten? gör om, gör rätt...

  • Mikael Sköld

    Jag lyckades också beställa biljett för återresan till fel dag. Visserligen inte med tidigare datum än avresan men jag begriper inte heller hur det gick till. Upptäckte det dock i god tid, så det var bara att köpa en ny. Och hellre det än att köpa en ombokningsbar biljett. Vansinnigt dyrt pga SJ:s nya omvända prispolitik. http://designafterthought.net/tankar/2008/04/sj-efter-sin-tid.htm Noone: tidsfältet ligger före datumet för att man ska kunna välja "ingen" återresa utan att ange datum man inte vill resa. Rimligt avvägd lösning tycker jag.