Skånetrafiken gör mig frusen och irriterad

Johan Berndtsson

Förra lördagen var jag och några vänner i Köpenhamn för att se Manu Chao spela glada toner på KB-hallen. Efter en bra konsert och några glas på en skön liten bar på Vesterbrogade traskade vi ner till Huvudbangården för att ta tåget tillbaka till Malmö. Förutseende som vi var hade vi kollat upp att tåget gick 02.03 och var på plats en kvart innan för att hinna handla lite nattmat. Väl nere på perrongen stod vi och huttrade i den kalla oktoberkylan, men tåget skulle ju komma om bara någon minut.

Snabbspola 40 minuter (jag kan meddela att det kändes som två istider).

Tåget rullar in på perrongen och en stor skara genomfrusna människor myllrar in i vagnaran för att söka värmen. På hela resan till Malmö visar sig inte tågvärdarna för att kolla våra biljetter ... jag undrar varför.

Hur som haver ... när jag några dagar senare går in på Skanetrafikens hemsida för att kräva pengar tillbaka för min biljett hittar jag en nerladdningsbar pdf som på två ställen gör mig lagom frustrerad.

Form2

Eftersom jag åkte ett tåg vore det väl lämpligt att kryssa i den rutan, men samtidigt har de på samma rad satt en annan ruta som de väldigt klurigt valt att kalla "Öresundspendlare". Detta gör mig förvirrad. Jag åkte ju som sagt ett tåg, men det var ett Öresundståg. Jag är helt säker på att jag inte satte mig på ryggen på en Öresundspendlare som bar mig över bron, men jag vet inte om det var det som avsågs med den andra rutan ...

Jag väljer efter många om och men Tåg och hoppas på det bästa. Sen vänder jag blad för att fylla i mina kontaktuppgifter. Då möts jag av följande mästerverk:

Form1

Jag förmodar att jag skall skriva mitt namn på strecket som visas ovanför "NAMN", men halvvägs igenom formuläret (vid Postnummer och Ort) börjar jag tveka. Strecken gör att det blir tydliga rader, men raderna innehåller information som hänvisar till raden ovanför. Gaaaah! Varför ska jag behöva känna mig dum för att ni inte har tänkt till?!

/Jon Karlsson

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  • Pendlare

    Jösses... Lite väl krystat kvidigt det här? Om du verkligen har problem med dessa formulär måste riktigt icke-användarvänliga grejer göra dig helt förtvivlad. Vet du inte vad en pendlare är kanske du borde slå upp det på wikipedia snarare än att skriva ett blogginlägg om det...

  • tjompa

    Ser inte vad problemet är? Halvdåliga blanketter finns det gott om, och den där är ju inte ens under medel.

  • malin andersson

    Kommentar till kommentarerna: Riktigt dålig användbarhet och blanketter som är kassa finns det gott om... men varför skulle det därför vara ok? Blogginlägget är intressant av en annan anledning - en dålig erfarenhet av Skånetrafiken (förseningar och skräp), görs till en ännu sämre erfaranhet (dåliga formulär). Om Skånetrafiken hade en galant och alldeles utmärkt smidig reklammations-tjänst... hade det helhetliga intrycket av företaget blivit bra mycket bättre! Enklare och mer självklara blankett-petitesser skulle göra världen lite gladare! :)

  • Jon Karlsson

    Precis Malin! Kanske är det just ovanan av att använda blanketter som gör det svårt för mig ... Sen tror jag du (Pendlare) missar min poäng när det gäller den första bilden. Varför har man - på samma rad - helt plötsligt två rutor? Det står också "Resa med:" och sen "Öresundspendlare". Om jag ÄR en öresundspendlare är en sak ... men det stod det inte. Det stod att jag gjorde en RESA MED öresundspelndlare. Tycker du att det är logiskt? Jag gör det då inte ... /Jon

  • Pendlare

    Det finns en kolumn som heter "Resa med:" under den finns alla skånetrafikens resemöjligheter. Efter det enda färdmedel som skånetrafiken erbjuder för öresundspendlare, nämligen "Tåg" anger man i en ny kolumn om man är öresundspendlare eller inte med en extra ruta. Visst, dom skulle kunna skriva "Är du öresundspendlare?" istället... Oavsett tycker jag att artiklar som denna är överdrivet kvidiga och skadar synen på interaktionsdesigners. "Jag är helt säker på att jag inte satte mig på ryggen på en Öresundspendlare som bar mig över bron, men jag vet inte om det var det som avsågs med den andra rutan ..." Kom igen... Skriv gärna ett inlägg med din egendesignade perfekta blankett så ska jag nog kunna krysta fram liknande kritik.

  • Jon Karlsson

    I mitt jobb som interaktionsdesigner strävar jag efter att göra livet enklare för andra så att de skall slippa känna sig dumma när de använder IT-system. När jag skulle fylla i den här lappen kände jag mig dum, eftersom jag blev osäker på vad jag skulle fylla i för ruta/rutor. Jag ville ju ha tillbaka mina pengar (som jag fortfarande inte fått) och då vill jag veta att jag fyller i rätt. För mig är detta en dåligt designad blankett. En piss i nilen mot ett dåligt disignat system kan hända. Men den gjorde min upplevelse av Skånetrafikens service värre än vad den redan var och det hade de kunnat undvika. Denna blogg tar upp både högt och lågt - betraktelser från vår vardag. Detta irriterade mig i min vardag och därför skriver jag om det =) /Jon