SKL tog hjälp av inUse: ”Enkelhet i fokus”

Ola Nilsson

En användarvänlig sajt där man delar med sig, med gillaknappar och glada kommentarer. Låter det inte som en kommun- eller landstingsplattform? Men Dela digitalt är just det. inUse var med och hjälpte SKL i det rekordsnabba framtagandet.
– Enkelheten har varit i fokus och nu har vi en sajt som finns och funkar, säger projektledaren Johan Kjernald.

Kontakta inUse för att få hjälp med just ert projekt!

En gammal dröm om att få till samarbete kommuner och landsting emellan finns nu via sajten Dela digitalt. En användarvänlig portal som togs fram på väldigt kort tid. Största delen av hela projektet tog ungefär ett halvår.

Alla fördomar om offentlig verksamhet har kommit på skam.

– Vi är glada att kunna visa att det kan gå fort inom offentlig sektor. Det är skönt att kunna visa upp en sajt som fungerar och som används – på så kort tid, säger projektledaren för SKL-projektet, Johan Kjernald (bilden), från Göteborgsregionens kommunalförbund.

– Det är extremt kort om tid och det har varit extremt komplext. Men vi hade en öppen och bra dialog och vi jobbade verkligen som en grupp och stöttade varandra, säger Johan Ploski, User Experience Designer på inUse som jobbat med projektet. 

– Vi har jobbat väldigt iterativt, testat och trott på grundidén. Det har varit ett tätt samarbete med UX-utvecklare, webbutvecklare, designer med flera och så har vi haft korta beslutvägar, säger Johan Kjernald.

På Dela digitalt kan 290 kommuner, 21 landsting eller regioner och över 300 statliga myndigheter ta del av varandras projekt och idéer. Diskutera och hjälpas åt. På kors och tvärs i landet.

– Det har funnits stort behov av samverkan i Sverige. Många har velat men man har inte vetat vem man ska samverka med eller hur man ska hitta dessa kontakter. Det som har skett, har skett slumpartat, säger Johan Kjernald.

– Men på Dela digitalt kan man dela med sig av vad man gör och vad man vill göra, och även delta i gemensamma utvecklingsinitiativ.

– All kompetens som finns där ute kan utnyttjas av alla kommuner och landsting. De kan dela på utvecklingskostnader, så inte alla uppfinner hjulet i varje kommun, vilket har varit fallet tidigare, säger Johan Ploski. 

Att hjälpas åt på detta sätt är – såklart – oerhört effektivt. Johan Kjernald jämför med att det är som om, i det privata, Google skulle kontakta Apple för att bygga en riktigt bra telefon tillsammans. 

–  Inte så sannolikt kanske, men i det offentliga bör man och ska man, ta fram de bästa lösningarna, för det är skattepengar vi pratar om. Och den digitala plattformen gör nu att man kan nå vem som helst på ett strukturerat sätt.

Med sina spetsegenskaper – som koncept, strategi och visuell- och UX-design – har inUse varit en bra samarbetspartner.

– inUse har bidragit med att skapa den här användarmiljön som möjliggör en enkel och lätt hantering. Det är kort väg från inloggning till färdigt och klart. Och inUse har varit mycket behjälpliga i visuella designen, som nu fått väldigt positivt gehör från användarna, säger Johan Kjernald.

– Och inUse har varit en diskussionspartner i detta, att ta fram nåt helt nytt.

Jag tror det kommer revolutionera hur offentliga organisationer jobbar

Sajten är igång sedan några veckor. Och man kan helt klart redan tala om en succé. Idéen med att man inte behöver användarnamn och lösenord, utan att man får behörighet genom sin mailadress, är ett exempel på ett tröskelfritt användande. Utan krångel delar man med sig.

– Det är redan över över 1200 unika användare och drygt 200 delade initiativ och aktiviteter, säger Johan Kjernald.

– En kommun lade exempelvis upp att man hade tagit fram en digital agenda, sju kommuner ville direkt se och ta del. Här finns det direkt stora besparingar att göra kopplat till arbetstid och ökad kvalitet.

Det är nya förutsättningar som inUse varit med och skapat. Sannolikt har det bara börjat.

– Jag tror att det kommer revolutionera hur offentliga organisationer jobbar, säger Johan Ploski.

– Som kommuninvånare tänker jag – vad häftigt att det som är vårt gemensamma intresse – att det kan bli effektivare, bättre, och hålla högre kvalitet. Det ger helt enkelt bättre användning för våra skattepengar.

Kontakta inUse för att få hjälp med just ert projekt!

Lämna en kommentar