Smaka ofta!

Ingrid Domingues

Det går att ”smaka av” digitala lösningar på samma sätt som med mat. Principen är inte ny men kan ge tydlig indikation om det är meningsfullt att fortsätta tillaga den digitala lösnings-grytan som är din hypotes.

Jag gillar verkligen att laga mat! Masterchef Australia var en fröjd, och jag kände mig tom flera veckor efter det tog slut. Det finns mycket att lära sig om man ska bli bra som kock (amatör eller inte), men en absolut grundförutsättning är att man smakar av. Inte då bara precis innan det är dags att servera, då är det kanske för sent att parera. Nej, än viktigare är att man smakar av så fort det finns en byggsten. Grunden i såsen. Tillbehören. Lukta på fisken. En liten tugga av chilipepparen. Är det väldigt starkt? Är det en bra konsistens? Tillräckligt kryddat? Har någon smak tagit över?

Jag tror att samma princip  gäller för alla hantverk. När man skapar något nytt som ska uppskattas av andra människor, och digitala lösningar faller ju in i den kategorin. En tjänst eller en produkt som ska användas av andra. Som ska göra skillnad i vardagen och som ska skapa värde.

Det finfina är att det går att ”smaka av” digitala lösningar på samma sätt som med mat. Det finns alltid en idé om vilket värde man vill skapa. En hypotes om vad det är användarna gillar, vad som får dem att agera på det sätt man vill. Oavsett om de ska tipsa andra, köpa en extra vara eller göra det som de brukar – med mindre ansträngning eller på kortare tid.

Så snart du kan formulera vad det är du tror ska hända när i användningen av tjänsten, så kan du också utforma en liten del-lösning som skulle kunna visa på att det går. Eller visa att du har fel, och det är ju också bra!

Låt mig ta ett exempel: du tror att om folk i allmänhet kan få snygg och enkel information om natur- och kulturvärden på den plats de befinner sig, blir de mer intresserade av natur och kultur.

Hur smakar du på det? Det är inte så meningsfullt att fråga folk i allmänhet vad de vill veta, eftersom det är just det som lösningen ska ge – kunskap som de inte visste att de ville ha. Okej, men finns det bra information då? Jo, det visar sig att i Sverige har vi nästan lika bra koll på biotoper och kulturminnen som vi har på våra innevånare. Och att det går sammanfatta det mesta i enkla ord, så att det blir intressant även för lekmän.

Sagt och gjort – för att ta reda på om din hypotes håller, så gör du en prototyp för hur det skulle kunna se ut när då står i skogsbrynet med din son som vill veta mer om stenhögen till vänster. Visst är det lockande att tänka Augumented Reality, så att du håller upp mobilen och allt som du ser i kameran blir förklarat. Tills du inser att det funkar sådär om det är mycket växtlighet eller kuperat. Och kanske dålig uppkoppling…

Tillbaks till att göra ett snabbt smakprov! Du tar fram en prototyp som visar på hur lösningen skulle fungera. Du behöver lägga viss vikt vid form, funktion och innehållet, eftersom hypotesen var att leverera just enkel och snygg information. Innehållet måste vara tillräckligt bra utformat för att skapa intresse. Kartan behöver vara trovärdig och texten behöver vara begriplig, kort och innehålla något intressant om det du valt att titta närmare på.

När du sedan får kommentaren ”Å jag som trodde att allt som växte på trän var typ som ogräs. Nu vet jag att det här är lunglav och att den visar på att träden mår bra! Det var ju jättebra att veta!” – då kan du börja tro på att det är meningsfullt att gå vidare med lösningen.

Principen att smaka sig fram är inget nytt, men har blivit mer uppmärksammad på sistone, och då framför allt för att det går så snabbt att utveckla en prototyp. En annan orsak är att många startup-bolag är digitala och ser till att testa sina idéer innan de investerar alltför mycket. Men samma princip fungerar utmärkt för stora organisationer med en existerande produkt- och tjänsteportfölj.

Vill du lära dig hur du gör? Lite praktisk träning och framför allt hur man ska tänka? Och du är lite nyfiken på erfarenheter från amerikanska marknaden? Anmäl dig till Melissa Perris workshop i Göteborg den 7 oktober eller Malmö den 9 oktober. Workshopen i Stockholm är tyvärr redan slutsåld!
P.S Prototypen byggde vi som en del i detta projekt. Mer om det en annan gång!

Lämna en kommentar