Snygg designdetalj: Facebook minskar den upplevda väntetiden

Johan Berndtsson

Vår genomsnittliga ”attention span” är nu nere i åtta sekunder. En guldfisk har nio. Därför är laddningstider viktigt. Google rankar din webbplats högre om den laddar snabbt, och ingen användare vill vänta längre än nödvändigt. Men det är inte bara den uppmätta hastigheten som räknas...

Olika former av progressindikatorer har använts sedan Hedenhös, och av en god anledning. Om webbplatsen, appen, eller systemet som vi sitter med verkar stå stilla så börjar vi snart klicka för att få något att hända, eller för att gå någon annanstans.

Vår koncentrationsförmåga (attention span) har minskat med 50 procent under de senaste 15 åren. År 2000 låg den på tolv sekunder, 2013 var den nere på åtta sekunder. En guldfisk har nio sekunder.

Skärmdump: Facebook på iPhone med konturer av innehållet som kommer att visas.En variant av progressindikator, om att den förmodade väntetiden är väldigt kort, är att visa upp en bild som visar ungefär vad användaren kan förvänta sig när allt är klart, men där det är tydligt att det som visas inte är verkligt innehåll. Facebook löser detta bra med sin mobilapp.

Så. Vad kan du göra i de lösningar som du jobbar med för att minska den upplevda väntetiden, och behålla användarens uppmärksamhet?

Lämna en kommentar

2 kommentarer