Sött eller surt – designa för rätt smak

Sara Doltz

– Säg mig vilken sallad du föredrar, ruccola eller isberg, och jag vet om du är konservativ eller liberal.
Så inledde Hugo Liu sitt föredrag på Webbdagarna.

Bra eller dålig smak, vad är det egentligen? Går det att definiera vad bra smak är? Många har försökt, bland annat Hugo Liu, Principal Research Scientist på eBay, som talade på Webbdagarnas andra dag. Han arbetade tidigare på Hunch.com, nu uppköpta av Ebay, med att kartlägga och mappa konsumenters smak.

Miljoner svar på frågor

Hugo Liu beskriver Hunch som en GPS över god smak. Till skillnad från den klassiska geografiska GPS-en, med två koordinater, så måste smak definieras med hjälp av 50 olika.

På Hunch.com kunde konsumenter besvara ett antal frågor om allt från personlighet, värderingar, vanor, medie-användning, mat och så vidare. Utifrån de enorma mängderna insamlade data mynnade ett antal rekommendationer ut. Hunch förutspådde helt enkelt din stil och smak och gav dig personliga tips på resor, kläder eller musik med mera. I Hugos egen beskrivning var tjänsten i sin dåvarande form lite ”som ett Netflix för ... ja, vad som helst”. En tjänst där du som konsument enkelt fick veta var du borde äta, vilken klocka som passar din stil eller vilka resmål som bäst matchar ditt liv och leverne.

Taste on our mouth and taste in our minds correlate

För kan man lära sig att analysera smak så kan man komma långt med att få reda på vad användarna vill ha och behöver i sina liv.

Sött och surt

För att illustrera enkelheten i modellen har Hugo Liu tagit fram en egen socker-skala, likt en termometer för smak. På toppen av sötskalan finns de sötaste dryckerna som Coca Cola och Mountain Dew, i botten återfinns de mer sur-söta dryckerna som exempelvis Fanta Citron. Alla har en smak, och något som de föredrar.

Med de enorma datamängderna som Hugo och hans kollegor samlade in på Hunch kunde man snabbt se många olika samband och korrelationer mellan smak i munnen och smak i (till exempel) design, musik och personlighetsdrag. Ett av de exempel Hugo tog på scen var att de personer som gillar de sötaste dryckerna i större utsträckning föredrog chardonnayviner. De gillade också band som Maroon5 och No Doubt.

Var du dock i den andra änden av skalan, där du föredrog de surare läskedryckerna uppskattar du med stor sannolikhet smakvänner som röda viner från Australien. Du tycker bättre om band som The Kinks och The Cars (många The-band på denna del av skalan av någon anledning) och ja, du döper till och med gärna ditt barn till Zoe.

Så enkelt kan det vara att få koll på användarnas personliga smak. För när väl det arbetet är gjort är det enkelt att se vad de tycker är bra smak respektive dålig smak.

Big Data är sannerligen big business, om man bara vet vilken läsk som målgruppen älskar förstås …

Lämna en kommentar