Spännande gränssnitt i One Laptop per Child

Johan Berndtsson

Nicholas Negropontes utbildningsprojekt One Laptop per Child har försett sina laptops med ett spännande användargränssnitt.

One_laptop_per_child_2

"Beginning with Seymour Papert's simple observation that children are knowledge workers like any adult, only more so, we decided they needed a user-interface tailored to their specific type of knowledge work: learning. So, working together with teams from Pentagram and Red Hat, we created SUGAR, a “zoom” interface that graphically captures their world of fellow learners and teachers as collaborators, emphasizing the connections within the community, among people, and their activities."

/Johan Berndtsson (tipstack till Mikael Lindh)

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Jonas Söderström

    Gränssnittet - kallat "Sugar" - har orsakat en hel del surr, och oro, i den internationella debatten. Såvitt man kan förstå - men informationen är knapphändig - så har man inte arbetat med tidiga eller omfattande tester av interfacet på målgruppen - som ju är 100 miljoner barn, utan tillgång till vettig support. Utan möjlighet att dra nytta av något tidigare datorkunnande som kanske finns lokalt? Man har också ifrågasatt om det är vettigt att ge dessa barn ett helt annorlunda OS, när de senare växer upp och möter Win (eller Mac)? OLPC-maskinerna är utvecklade inom OpenSource-samfundet - en miljö mycket starkt dominerad av utvecklare och tekniker. Medan en del infomationsarkitekter och interaktionsdesigners varit mycket skeptiska kritiska, har delar av OS-rörelsen slagit tillbaka genom att säga "sitt inte där och gnäll, ryck in och bidra istället". Varpå vissa interaktionsdesigners svarat blivit "vi har försökt men UX/IA/IxD tas inte väl emot i utvecklarkretsar".