Spotify:s nya startsida: Win-win för bolag och användare

Johan Berndtsson

För ett litet tag sedan lanserade Spotify en ny startsida i sin desktop-klient under rubriken "Discover". Konceptet är rent, enkelt och utbyggbart - och kanske just därför - mycket bra.

Spotify använder en sk freemium-modell, där du som kund kan lyssna gratis mot att du står ut med reklamavbrott då och då, och med begränsningen att du inte kan ta med dig musiken i mobilen. Deras förhoppning är att så många som möjligt skall välja att teckna ett premium-konto, och betala 99 kronor per månad.

I slutet av 2011 introducerade Spotify "appar", och därigenom också möjligheten till nya intäktsströmmar. Apparna skulle naturligtvis också och öka befintliga reklam- och prenumerationsintäkter genom att få gratisanvändarna att använda tjänsten mer (lyssna på fler reklaminslag), och att få fler att uppleva att tjänsten är bra nog för att man skall bli en betalande kund.

På startsidan marknadsfördes dock apparna framför allt ur ett inifrån-och-ut-perspektiv (nedanför en karusell med nya album) där apparna själva stod i centrum, ungefär som i dagens "App finder".

Spotify - App finder

Presentationen av appar på gamla startsidan liknade den som finns under dagens "App-finder".

För ett litet tag sedan lanserade Spotify en ny startsida i sin desktop-klient under rubriken "Discover". Här har man bytt perspektiv, och utgår från kundens beteende och relation till musiken. Resultatet är en startsida som jag faktiskt tittar igenom, istället för att ignorera och direkt skriva in namnet på en låt eller artist i sökfältet.

Spotify - Discover

Nya startsidan uppmuntrar till mer användning, och till köp av tilläggstjänster som t.ex. koncertbiljetter.

Äntligen tycker jag att man med startsidan lyckas både både med att uppmuntra mig till mer lyssnande, och med att göra mig nyfiken på annat som jag kan vara intresserad av (som t.ex. koncertbiljetter).

Eftersom jag lyssnat på Hästpojken tipsar Spotify om Broder Daniel. Och det är väl OK, den typen av tipsande har man gjort länge, men dessutom lägger man dit en genväg där jag kan skapa en spellista med just det här albumet. På så vis kan jag med ett klick spara undan tipset och sedan välja om jag vill lyssna nu eller senare. Man har helt enkelt analyserat användarnas beteende (eller vad de skulle vilja göra i det läget), tänkt ett steg till, och erbjuder en tydlig funktion för den som faktiskt är intresserad av tipset.

Eftersom jag lyssnar mycket på David Urwitz tipsar man om en spelning i närheten av mig om några veckor, och genom att klicka på länken ("Check out the gig near you" är en länk) kommer jag vidare och kan köpa biljetter.

Spotify - Songkick gör det möjligt för mig att boka biljetter

Biljettköpet är bara ett par klick bort. På gott och ont. ;-)

För Spotify är detta så klart toppen. Det man har skapat här är en enkel, men elegant och utbyggbar portalliknande startsida där man kan prova sig fram till vad som fungerar genom att logga användarnas beteende, och sedan optimera funktioner och appar löpande.

Om det t.ex. visar sig att väldigt få personer faktiskt skapar spellistor av de album Spotify tipsar om på startsidan, och att detta därför inte bidrar så mycket till ökad lyssning, så kan man erbjuda andra funktioner kopplade till tipsen, eller helt enkelt byta ut den typen av tjänst mot något annat som på bättre sätt uppmuntrar användarna till ökat nyttjande.

Spotify vill ha en tjänst som lockar gratislyssnare till mer lyssning, som får så många som möjligt att uppleva att tjänsten är värd att betala för, och som genererar pengar via andra intäktsströmmar. Användarna vill njuta av bra musik, ny som gammal. Den nya startsidan är en bra lösning som bör leda till ökade intäkter för Spotify, och till fler nöjda användare. Win-win helt enkelt!

Lämna en kommentar