Tågcentrerad design

Johan Berndtsson

Trodde du att SJ:s tidtabeller var till för dig som resenär? Dags att tänka om isåfall.
Sj1_2
Är du på plats på utsatt tid kommer du mötas av låsta dörrar. Tidtabellen är tydligen till för att tågen ska veta när de ska åka, inte när du ska vara där. Sådan punktlighet nöjer jag mig med när det gällde ankomst.

Jag hånskrattade då jag såg en liknande skylt i London för något år sen, och tänkte att Sverige var ett föregångsland då det gäller kundcentrering. Tji fick jag!

/Peter Erhard
Dsc00311

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  • Eric Idebro

    haha, ja det där har jag stört mig en del på. Ska vi som resenärer klä skott för att SJ är dåliga på att hålla tiden? märkligt.

  • Johan van Ketwich

    Det där med punktlighet hos tåg och flyg framställs ju ofta som mål i sig självt, men tänker man efter så är man ju inte egentligen ute efter att avresa vid en viss fast tidpunkt. Det kan t.o.m. vara en fördel om avresan är lite sen, om man nu råkar vara sen själv. Däremot är det ju en punktlig ankomst man vill ha.

  • Peter

    SJ är ju inte direkt på toppen av listan med fantastiska företag, men dom är ju inte unika; varför står det inte på flygbiljetten enbart sista tid för incheckning istället för när det lyfter? Punktlig avgång kan vara bra om man jobbar på resan, som alla gör på X2k ändå. Synd att SJ har problem med båda.

  • strx

    Jag har precis som övriga också stört mig på SJs kreativa sätt att betrakta avgångstider. Tidigare åkte jag stora mängder x2k i tjänsten och SJ upphörde aldrig att överträffa sig själva i a) misslyckad punktlighet och b) undermålig kundservice. Den nya 30-sekundersapproachen överraskar därmed inte. Och efter att ha spenderat ett par veckor tillsammans med spårbunden trafik i Japan inser man hur långt efter SJ och banverket ligger.

  • Johan

    Det är alltså den mänskliga faktorn som är problemet att inte SJ kan hålla tiden? Trodde att det var ett synsätt som vi lämnade kvar på 1900-talet... Men det är klart det är ju alltid lättare att skylla på kunderna/användarna än att inse att man själv kanske kunde göra något annorlunda.